Overzicht Epe

Thema Lente bij de Buurtkabouters

We zijn begonnen met het thema Lente bij peuteropvang de Buurtkabouters. Allereerst zijn er door de peuters tuinbonen gepoot. Allemaal een doorzichtig bakje, zelf watten onderin stoppen, water erop spuiten en dan de boontjes erin leggen. Tot slot afdekken met een zakje en nu maar wachten en vaak kijken hoe ze gaan groeien.

De huishoek is ditmaal de bloemenwinkel. Eerst hebben we het filmpje bekeken van het Zandkasteel – de Bloemenwinkel. Hierin worden de kinderen al helemaal in de sfeer gebracht van bloemen kopen, een bos maken van bloemen, hoge en lage vazen waar de bloemen wel of niet inpassen, de bloemen inpakken en cadeau geven. In onze winkel zijn ook nog 2 kassa’s waar veel “klanten” afrekenen.

De clusterplaat van Logo3000 gaat dit keer over bloemen plukken. Samen vormen ze een bos bloemen, die water nodig hebben en daarom in een vaas worden gezet. Dit wordt door de kinderen uitgebeeld in onze kring. Ze krijgen allemaal een mooie tulp in hun handen, de vaas wordt met water gevuld en staat in het midden. Ieder mag zijn eigen bloem in de vaas zetten. Als de bos bloemen erin staat, gaat hij op de kast zodat we ervan kunnen genieten.

Isabel Bijsterbosch

Mariska van der Waag

Thema Verkeer bij Kiddo’s

Bij peuteropvang Kiddo’s zijn we bezig met het thema Verkeer.

De eerste week zijn we begonnen met de kleuren, dit komt terug uit ons vorige thema. Het verkeerslicht, wat zeggen de kleuren rood, oranje en groen? En wat moet je dan doen? Dit hebben we buiten geoefend met de fietsen.

De tweede week hebben we in de kring het boek ‘stoeprand stop’ gelezen. Dit was heel herkenbaar voor de kinderen. We hebben het ook echt geoefend. Er is een wandeling gemaakt rondom de school en we zijn hierbij ook overgestoken. Onderweg was het heel leerzaam, we kwamen van alles tegen, ook verkeersborden. Het verkeersbord bij school met de spelende kinderen was heel herkenbaar voor de peuters. Als knutselactiviteit was er de gelegenheid om een zebrapad maken. Een zwart papier en je mag zelf de strepen knippen en opplakken. Goed voor de fijne motoriek. Tijdens de fruitkring mochten de kinderen met verschillende soorten fruit hun eigen verkeerslicht maken.

In de derde week hebben we de ouders gevraagd een foto te mailen met welk vervoermiddel je naar school komt. Dit hebben we uitgeprint op A3 formaat en hierover mochten ze vertellen in de kring. Daarna mocht de foto mooi versierd worden met stickers in verschillende afbeeldingen van voertuigen. We zijn begonnen met het ‘oversteeklied’. Op tafel hebben we het lied uitgebeeld met de Roadmix en een paar poppetjes die over willen steken.

In de gymzaal bieden we yoga aan. Met welk vervoersmiddel zou jij wel eens naar school willen? Met een helikopter? Of toch liever met een boot? Hoe zou je het vinden als dat echt zou kunnen? Kom op, we stappen in!

Gezellige weken bij kindercentrum Kierewam

Wat een gezellige weken hebben we achter de rug! De kinderen van de Kidz en de Kwick groep verfden hun eigen placemat voor de paaslunch. De één met zijn/haar handen, de ander met kwast of wattenstaafje. Allemaal met zichtbaar veel plezier en met vrolijk resultaat.

Voor de paaslunch waren er verschillende bolletjes, die ze zelf mochten smeren en een gekookt eitje dat ze zelf mochten pellen. Best een lastig klusje, maar wat een trots als het lukte en tegelijkertijd een mooie oefening voor de fijne motoriek!

Tijdens de kringmomenten hebben we gesproken over de kip, die op haar nest van stro, een ei had gelegd en waar na een poosje broeden een kuikentje uit kwam. Op de groepen hebben we ook een nest met kip, eieren en kuikens, waarmee we samen dit proces naspelen. Er zijn puzzels van dit thema en voor de allerjongsten voel materiaal en ontdekbuizen gevuld met stro, mini kuikentjes en paaseieren.

Voor in de portfolio’s zijn paashazen geverfd door chocolade eieren door verf te rollen. Super leuke activiteit, waar ze geen genoeg van konden krijgen. Soms werden er wel twee of drie gemaakt, zodat ze er ook nog één mee naar huis konden nemen.

De Babyhoek bij de Boeffies

Bij de Boeffies hebben we verschillende hoeken waar de kinderen met verschillend speelgoed kunnen spelen, zo kunnen ze verschillende materialen ontdekken. En wordt de fantasie, creativiteit en andere ontwikkelingsgebieden gestimuleerd.

De babyhoek mag daarbij zeker niet ontbreken. Het is een lage box waar de baby’s veilig kunnen ontdekken, maar toch ook onderdeel van de groep zijn. De oudere kinderen komen kijken bij de baby’s, er wordt ook speelgoed gedeeld. Of kiekeboe gespeeld. De kinderen genieten van de interactie.

Het speelgoed in de box verandert mee met het thema. Bijvoorbeeld bij het thema lente hebben we in de doorzichtige flessen verschillende materialen, nu zit er mais en paaseieren in, dit maakt een mooi geluid. De spiegel in de box zorgt voor veel plezier, jezelf bekijken in de spiegel is al een hele ontdekking. Heel trots zijn de kinderen als ze voor het eerst staan in de box, de houten stang voor de spiegel zal ook zeker gaan helpen hierbij. Leuk om te zien dat de baby’s van grijpen naar de speeltjes van de babygym steeds meer vaardigheden ontwikkelen tot tijgeren. Als ze gaan tijgeren wordt de box soms echt te klein en gaan ze de groep verder ontdekken.

Pasen bij BSO Kanjers

De weken vliegen voorbij, maar door corona is helaas nog niet iedereen welkom bij BSO Kanjers. Met de kinderen van de noodopvang zijn wij druk bezig met Pasen.

Er werden bloempotjes geschilderd met vrolijke lente kleuren, potgrond erin en vervolgens de bloemenzaadjes. De zaadjes weer afdekken met potgrond en een beetje water er overheen. En nu wachten tot de bloemen gaan groeien.

De week voor Pasen is de paashaas langs geweest bij BSO Kanjers en heeft voor iedereen 3 chocolade eieren verstopt. Even aftellen, 5,4,3,2,1 en zoeken maar! Er wordt gezocht en als je er een hebt gevonden moet je hem snel opeten, want door de zomerse temperaturen smolt het ei in je hand.

Ook voor de kinderen thuis is er wat lekkers!

Vrolijk Pasen!

Pasen bij BSO Kiddo’s

Bij BSO Kiddo’s is de paashaas geweest. Afgelopen maandag heeft hij eieren verstopt en hebben de kinderen deze gezocht. En dat had hij goed gedaan! Eén ei is nog steeds niet gevonden. De hele week staat eieren zoeken op het programma. Alle kinderen van de noodopvang komen dan aan de beurt. Uiteraard eten we ook lekker een eitje op.

De kinderen die deze periode niet kunnen komen vanwege de noodopvang konden vandaag bij de paashaas persoonlijk een zakje paaseitjes ophalen en thuis lekker opsmullen. De zakjes waren prachtig versierd met een mooi gekleurd ei. Deze waren ingekleurd door de kinderen van de noodopvang. Een mooi gebaar naar elkaar!

Ook gaan we met diegene die het leuk vinden een stiltespel doen in de gymzaal.  We maken een rij met kinderen die achter elkaar zitten. Het achterste kind krijgt een tekening te zien en tekent dit met zijn vinger op de rug van het kind voor zich. Het voorste kind in de rij tekent het uiteindelijk op papier….afwachten hoe dat eruit komt te zien! De paashaas en een ei zullen dit keer getekend worden.

Paasfeest bij de Buurtkabouters

De peuters van peuteropvang de Buurtkabouters hebben afgelopen week het paasfeest gevierd. Op de groep is een mooie paastak door de kinderen versierd, die staat te pronken op de ontdekkast.  Er zijn paashaasjes om mee te spelen, boekjes en kleurplaten. In de sensomotorische bak zitten kleine gekleurde kuikentjes die de peuters met pincetten tussen de raffia kunnen zoeken en in hetzelfde kleur ei kunnen stoppen.

De peuters maken zelf een paasbakje, om mee te nemen naar huis. Eerst verven ze een eierdoos in vrolijke kleuren. Dan plakken ze ogen, oren, neus en snorharen op de paashaas. Het is nog een heel werkje en heel geconcentreerd zijn ze hiermee bezig. Tot slot wordt het paasbakje gevuld met lekkere paasfiguurtjes en chocolaatjes.

Het paasfeest vieren we op meerdere dagen. We spelen het spel met de grote eieren met gekleurde stippen en een strik erop. Hierbij zingen we een liedje over de kleuren en mag ieder kind een gekleurd ei pakken. Er wordt een beschuitje met paashagelslag gegeten en dan is het tijd om de eieren te zoeken, die buiten verstopt zijn. Het waren gezellige feestjes.

Pasen bij ’t Hummelhoekje!

De peuters van ’t Hummelhoekje vieren Pasen op de peuterspeelzaal. Samen versieren we de paastak met allerlei mooie gekleurde eieren, het is even priegelen om de eieren aan de takken te krijgen maar het eindresultaat mag er wezen!

En wat boffen we met het weer, de zon schijnt volop en het is dus lekker warm buiten. Alle peuters willen gelijk na de welkomskring naar buiten. We zetten altijd de deur open zodat wie wil lekker buiten kan spelen, maar dit keer ging iedereen mee. Buiten zetten we de activiteit klaar, we gaan paaseieren verven. De kinderen zijn dolenthousiast en heel trots op hun eigen geschilderde ei die vervolgens mee naar huis mag.

Ook doen we nog een eierrace, heel voorzichtig balanceren de peuters een ei op een lepel. Super knap! En nadat we zo hard hebben gewerkt, genieten we in de kring van een grote bak fruit met daarin voor iedereen een lekkere chocolade paasei! “Het lijkt wel een feestje, juf” zegt een peuter.

© 2026 Media Magneet