De peuters van peuteropvang de Buurtkabouters nemen vaak hun eigen rugtas mee naar de speelzaal. We spelen een spel met plaatjes van een tas en bijbehorende plaatjes met eten. Op de tas staat duidelijk een cijfer. Op de plaatjes met eten moet er geteld worden om te weten welke bij welke tas hoort. Omdat dit best moeilijk is, hebben de plaatjes die bij elkaar horen, dezelfde achtergrondkleur. Zo wordt er weer van alles geoefend, van cijferherkenning, tellen en kleuren herkennen. Ook wordt er gekeken in én gepraat over de tassen van de peuters zelf, en wat zij allemaal meenemen.
We gebruiken Logo3000 om de woordenschat extra te stimuleren. Aan de wand hangen de platen en op de kast eronder zetten we materialen die daarop aansluiten en waar mee gespeeld kan worden. Op de plaat staan kinderen getekend in een kring en in een rij. Deze woorden hebben we aangeboden door het uit te beelden met poppetjes. Op de kast is een huis en een school met poppetjes, zodat de kinderen het zelf kunnen naspelen en zodoende de woorden eigen maken, passief dan wel actief. Door te luisteren en/of te praten.
Boven onze wc hangen plaatjes van wat je doet als je naar de wc gaat. Wat doe je eerst en wat daarna en wat als laatste. In de kring lezen we het boekje van “Kareltje op de wc” voor, dan laten we de plaatjes zien en praten we erover. Daarna mag ieder de plaatjes kleuren en proberen in de goede volgorde op te plakken.