Overzicht Kinderdagopvang Kierewam

‘Wij kleden ons aan’ thema bij kindercentrum Kierewam

Bij Kindercentrum Kierewam op de Kwick en Kidz groep hebben wij 6 heerlijke weken zomervakantie gehad. Genoten van de zon, buiten spelen, een wandeling naar het dorp voor een ijsje en natuurlijk vakantie vieren.

En nu zijn wij weer gestart met een nieuw thema: wij kleden ons aan. De eerste week hebben wij samen met de kinderen geoefend met de schoenen aan en uit doen. Sommige grote peuters kunnen het al zelf en bij de wat jongere kinderen proberen wij het samen. Super goed!

Wij gaan deze weken vaak het boekje lezen van aankleden met Fien en Milo. En wij blijven oefenen met verschillende kledingstukken aan en uit te krijgen. Wie weet lukt het ons zonder hulp na dit thema😊

Zomer bij kindercentrum Kierewam

Bij kindercentrum Kierewam zijn we bezig met het thema ‘zomer’. Zo maken we krabben en ijsjes en ook hebben we geluk met het weer.

We zetten het badje op en spelen met de bellenblaas. Natuurlijk eten we ook een ijsje, we hopen op nog meer van zulke heerlijke zomerse dagen.

Zomer bij Kindercentrum Kierewam

Het is officieel zomervakantie. Wij starten dus ook deze week met het thema ‘Het is zomer’. Wij hebben de groepen Kidz, Kwick en de hal versierd. Er staat in de hal een groot zwembad met daarin zand, emmertjes, schepjes, een opblaasbal en nog veel meer zomerse spulletjes.

We zijn deze week veel naar buiten gegaan, het zonnetje scheen lekker. De kinderen gingen heerlijk in de zandbak spelen, zandkastelen maken, ijsjes maken en noem maar op. De watertafel is ook favoriet en daar werd leuk bij gespeeld. Ook werden er mooie kunstwerkjes gemaakt van stoepkrijt op ons speelplein. De kindjes kregen tussen de middag nog een lekker ijsje, die aten wij buiten op het picknickkleed gezellig op.

Wat een feest!

 

Modderweek

Op meerdere locaties van Koppel-Swoe is er weer gehoor gegeven aan de jaarlijkse modderdag. En zo ook op Kierewam!
De kinderen kunnen heerlijk kliederen, spelen, ontdekken en beleven, met zand en water modder maken, vies worden mag!
Op de Kwick en Kidz groep wordt er een heuse modderweek van gemaakt, om alle kinderen mee te kunnen laten doen met deze te leuke activiteiten.
En wat hadden we dit jaar toch een geluk met het weer.

Kierewam wandelde mee met de Peuter4daagse!

De Koninklijke wandelbond Nederland organiseerde de landelijke Peuter4daagse, om zoveel mogelijk kinderen te laten ervaren hoe leuk bewegen is. Ondanks dat ‘onze’ kinderen dagelijks al flink bewegen, hebben alle kinderen van Kierewam (peuterspeelzaal, Kidz en Kwickgroep) enthousiast meegedaan!

Iedere dag van de week hebben wij met bijna alle kinderen van de locatie een rondje van minimaal 15 minuten gewandeld door de wijk. De allerjongste gingen mee in de zeslingwagen of wandelwagen, de jongste peuters stapten een stukje mee aan de hand en de oudste peuters wandelden de hele ronde.

Dagelijks kregen we hulp van Annelies, de moeder van één van onze collega’s en ook enkele moeders sloten een dag aan, zo gezellig! En voor ons ook heel fijn om een extra paar handen te hebben. Op dinsdag kwamen 2 buurtsportcoaches mee wandelen en die verzorgden bij terugkomst op Kierewam voor alle kinderen een heerlijk bakje fruit.

Iedere dag na de wandeling mochten de kinderen een sticker plakken en aan het eind van de week kregen ze allemaal een mooie medaille. Wat een trotse gezichten leverde dat op!
Kortom een hele geslaagde week.

‘Wij gaan naar de bloemenwinkel’ bij Kindercentrum Kierewam

Deze week zijn we gestart met het thema ‘Wij gaan naar de bloemenwinkel’ bij de Kwick en Kidz-groep. De eerste week stond in het teken van kennismaken met het thema. We hebben elke dag een stukje gewandeld door de wijk, om op zoek te gaan naar bloemen en de bloemen te bekijken. Hoe zien ze eruit en welke verschillende kleuren hebben de bloemen? Dit is ook één van de doelen van dit thema. Leren om de kleuren te herkennen, benoemen en sorteren. Tijdens dit thema gaan we vooral aan de slag met de kleuren: ‘rood, geel en blauw’.

Ook hebben wij een themahoek ingericht in de groep. Een echte bloemenwinkel waar de kinderen bloemen aan elkaar kunnen verkopen. Met ook weer verschillende spelmaterialen zoals: gieters, tuinhandschoenen, kunstbloemen, bloempotten en een kassa. Zo kunnen de kinderen tijdens de spelmomenten ook spelenderwijs met het thema bezig zijn.

De komende weken gaan we nog druk aan de slag met dit thema, door middel van verschillende activiteiten aan te bieden. Ook zijn de pedagogisch medewerkers veel in de themahoek ‘de bloemenwinkel’ te vinden. In spelmomenten maar ook in de kringmomenten gaan we met de kinderen veel gesprekken voeren over bloemen, de verschillende kleuren die ze hebben en hoe het proces van groeien gaat.

Thema ‘Ik kan het zelf’ bij kindercentrum Kierewam

De komende weken staat in de Kidz en Kwick groep het thema ‘Ik kan het zelf’ centraal. Tijdens deze periode zullen we de zelfredzaamheid van de kinderen stimuleren. We volgen daarbij de volgende stappen: voordoen, samen doen, alleen proberen en zelf doen.

In de eerste week hebben de kinderen geleerd hoe ze zelf hun gezicht kunnen wassen met een washandje. Eerst hebben we laten zien dat je je hand in het washandje moet steken en vervolgens je gezicht kunt wassen. Stap voor stap, eerst de ene wang, dan de andere, en vergeet je neus en kin niet. Na het wassen controleren ze even in de spiegel of ze schoon zijn en dan kunnen ze weer lekker gaan spelen.

In de tweede week hebben we geleerd hoe we onze jas zelf kunnen aantrekken. Hoe leg je eigenlijk een jas neer op de grond? De jas wordt met de rits open op de grond gelegd, vervolgens gaan we aan de kant van de capuchon staan, steken de armen in de jas en hup, zo over je hoofd! Soms moeten we een paar keer oefenen, maar al snel heeft iedereen het onder de knie.

In de derde week gaan we samen met de kinderen tanden poetsen. Tijdens de kringmomenten luisteren we naar het liedje poets je tanden. Eerst oefenen we het tandenpoetsen met behulp van een afbeelding van een kindje. We pakken een tandenborstel en wat tandpasta en gaan aan de slag! Daarna is het tijd om het bij ons zelf te proberen. Elk kind krijgt zijn eigen tandenborstel en voor de spiegel oefenen ze goed. Sommige kinderen vinden de tandenborstel een beetje kriebelig en de tandpasta smaakt een beetje gek.

Wat een leuke en leerzame momenten worden er tijdens deze weken gecreëerd en vooral veel trotse kindjes!

 

Feest vieren bij kindercentrum Kierewam

Het thema ‘wij vieren feest’ bij de kinderen van de dagopvang van Kierewam zit erop. Vijf weken lang stonden in het thema van feest vieren. We lazen in de allereerste week het boekje van ‘Fred en de (bijna mislukte) verjaardag.

We knutselden met zijn allen vlaggetjes en hingen ze op de groep op. In de weken daarop versierden we een taart met echt slagroom, we maakten een cupcake van klei,  mochten verkleed naar Kierewam toekomen en tot slot bakten we in de allerlaatste week echte koekjes, zo volgde we het proces van meel naar een echt koekje.

Uiteraard smulden we de koekjes daarna lekker op. Wat was het een feest!

Dagritmekaarten op de Kwick-groep

Kinderen hebben behoefte aan structuur. Met behulp van dagritmekaarten weet een kind waar hij gedurende de dag aan toe is.

Op de Kwick-groep (onderdeel van kindercentrum Kierewam) hebben wij vrolijke, herkenbare kaarten gemaakt met Ollie in de hoofdrol. De dagritmekaarten hangen zichtbaar en op ooghoogte op de groep. De dagritmekaarten worden gewisseld waar nodig. Is er een feestje dan komt deze kaart ertussen te hangen zodat voor de kinderen zichtbaar is wanneer het feestje gevierd gaat worden. Tijdens de kringmomenten proberen we de kinderen ook zo veel mogelijk te betrekken bij het bekijken en benoemen van de dagritmekaarten!

Ollie, die centraal staat op alle dagritmekaarten, is inmiddels ook onze vaste logeerolifant geworden. Je mag Ollie met zijn rugzak vol met spulletjes die hij nodig heeft mee naar huis nemen en je allerleukste ervaringen met Ollie delen in het dagboekje wat erbij zit.

“Brr, wat is het koud bibber, bibber” thema bij kindercentrum Kierewam

En dan is het toch een beetje winter bij Kierewam bij de Kwick en Kidz groep… Als wij naar buiten gaan doen wij de handschoenen en mutsen aan en de sjaal om. Sommige kinderen hebben een skipak meegenomen. Heerlijk warm!

Het heeft flink gevroren dus het water wat op de pleinen ligt is bevroren en de kinderen hebben dat ontdekt. En wat is het dan leuk om er verschillende dingen mee te doen. Wij voelen of het koud of juist warm is, je kan het bewaren in je hand en dan merk je na een tijdje dat het gaat smelten.

En als wij dan buiten aan het spelen zijn, gaat het ook nog sneeuwen. Wat mooi dat het uit de lucht komt dwarrelen. De kinderen hebben er aandachtig naar gekeken.

Op de groep hebben wij een activiteit gedaan met gekleurde ijsklontjes verven. Het voelt wel koud aan de handen maar het resultaat is mooi geworden.

© 2026 Media Magneet