Overzicht Kinderdagopvang Kanjers

Groeien en bloeien bij Boeffies

Het voorjaar begint langzaam weer zichtbaar te worden. De kinderen van de Boeffies horen de vogeltjes fluiten, zien bolletjes boven de grond komen en er staat een vaas kikkerdril op tafel.

’s Morgens is het nog best fris en op sommige dagen zit er zelfs nog een laagje ijs op de ruiten van de auto’s. Als in de middag het zonnetje er door komt, vragen sommige kinderen of de jas open of zelfs uit mag. Heerlijk!

In de tuin gaan we op zoek naar beestjes. We vinden vooral slakken, met of zonder huisje. Ook vinden we bollen van de narcis die boven de grond uit komen. Wat een lange groene stengels zijn dat en wat een mooie gele bloemen zitten eraan. We pakken de schildersezel en met 2 dunne kwasten mogen de kinderen de narcissen als echte schilders proberen te schilderen. Wat een kunstwerken zijn het geworden!

Ook staan er op de groep allemaal bolletjes, de blauwe druifjes stempelen we met een kurk. We eten avocado’s en bekijken de grote pit die erin zit eens goed. Van een ouder mogen we een avocadoplant lenen om te zien hoe dat groeit uit een pit.

Natuurlijk vieren we ook Pasen, we versieren de paastak, stempelen eieren en genieten van een paaslunch.

Opa’s en oma’s lezen voor bij Boeffies

Voorlezen is al leuk maar extra leuk als jouw opa of oma komt voorlezen. Voor de opa’s en oma’s is het ook een moment om even te kijken wat de kleinkinderen doen op het kinderdagverblijf. De kinderen genoten er zichtbaar van. Iemand anders dan de pedagogisch medewerkers, dat is gezellig maar soms ook een beetje spannend. En dat is ook allemaal goed.

We hebben gekozen voor boek “Help! Een verrassing!” Dit was het ook boek voor de nationale voorleesdagen. Doordat het boek vaak is voorgelezen, konden de kinderen al vertellen wat er ging gebeuren. Erg knap. Voorlezen en herhalen is goed om de taal te stimuleren.

Het voorlezen door de opa’s en oma’s vonden wij een succes. We hopen in de toekomst dat veel opa’s en oma’s komen voorlezen bij de Boeffies.

Liefdesweken bij Kanjers

Bij Banjers knutselen wij een valentijnskaart voor alle papa’s en mama’s. We stempelen hartjes met een wc-rol op de kaart, er wordt nog wat liefs in geschreven en wat lekkers in gedaan en dan gaat het mee naar huis in een envelop.

We versieren samen de groep met slingers in de vorm van een hartje en lezen voor uit de boekjes “ Raad eens hoeveel ik van je hou “ en “ ik vind je lief “.

Als activiteit hebben we met ballonnen in hartjes vorm gespeeld. De ballonnen worden hoog gehouden met een raket of gewoon met de handjes. Dit is goed voor de motorische ontwikkeling en we kunnen onze energie goed kwijt.

Vacature groepshulpen kinderopvang (8-24 uur per week)

I.v.m. het toenemend aantal locaties en aantal kinderen binnen onze kinderopvang zijn wij op zoek naar meerdere groepshulpen (8-24 uur per week) voor een aantal van onze BSO’s, peuterspeelzalen en kinderdagopvang locaties. Als groepshulp werk je samen met ons team van pedagogisch medewerkers en ondersteunt hen in zowel huishoudelijke werkzaamheden als in het begeleiden van de kinderen. Het aantal uur dat je werkt en op welke locatie je aan de slag gaat, gaat in overleg. Voor deze functie heb je geen pedagogische vooropleiding nodig.

Wat ga je doen als groepshulp?

Je ondersteunt de pedagogisch medewerkers door o.a.:

  • Licht verzorgende werkzaamheden uit te voeren (zoals kinderen eten geven, een spelletje doen met de kinderen etc.);
  • Licht huishoudelijke werkzaamheden uit te voeren (zoals de keuken schoonhouden, speelgoed/kasten schoon te houden, bijhouden van de was etc.);
  • Eventueel toezicht te houden tijdens binnen- en buitenactiviteiten;
  • Af en toe wat kleine boodschappen te doen.

Wij zoeken iemand die:

  • Minimaal beschikt over VMBO werk- en denkniveau;
  • Kennis heeft van veilig en hygiënisch werken;
  • Beschikt over sociale vaardigheden en over mondelinge uitdrukkingsvaardigheid voor het contact met de pedagogisch medewerkers en de kinderen;
  • Graag de handen uit de mouwen steekt en ons fijne team van pedagogisch medewerkers hierin ondersteunt.

Wij bieden:

  • Een zelfstandige en afwisselende functie voor 8-24 uur per week in een organisatie die volop in beweging is;
  • Salariëring conform CAO Kinderopvang;
  • De aanstelling is voor een periode van één jaar, bij gebleken geschiktheid wordt het dienstverband verlengd;
  • Onderdeel van de sollicitatieprocedure is het aanvragen van een VOG;
  • Als groepshulp word je onderdeel van Koppel-Swoe: de organisatie voor welzijn en kinderopvang in de gemeente Epe. Met zo’n 90 medewerkers en meer dan 300 vrijwilligers stimuleren we het welzijn en de groei van inwoners van 0-100+ jaar. We werken gebiedsgericht en zijn actief in de dorpen Epe, Vaassen, Emst en Oene. We weten wat er speelt en focussen ons zoveel mogelijk op preventie en vroegtijdige signalering. We werken samen met inwoners, gemeente en andere partners en verbinden waar mogelijk met bestaande initiatieven.

Interesse in de functie van groepshulp?

Vul dan het formulier hieronder in. Heb je nog vragen? Neem dan op met Hester Rook, één van onze leidinggevenden via 06-20 21 92 00.

Sollicitatieformulier groepshulpen

  • Persoonlijke gegevens

  • Curriculum Vitae

    Upload hier je CV. De bestandsgrootte mag maximaal 5 MB zijn. Bestandtype .JPG of PDF.
  • Toegestane bestandstypen: jpg, pdf, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
  • Overige vragen/opmerkingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Buiten is het koud bij Kindercentrum Kanjers

Brrr, wat is het buiten koud. En daarom zijn we bij de Boeffies druk bezig met de winter. We hebben deze week verschillende woorden geoefend met de kinderen. En dit gekoppeld aan een leuke activiteit. Zo hebben geoefend met de woorden iglo, sneeuwpop, sneeuwbal en ijs. Tijdens het vrij spelen, kunnen de kinderen spelen aan de thema-tafel waar we verschillende spullen van de winter hebben verzameld.

De kinderen mochten deze week hun eigen iglo bouwen. Dit deden we met suikerklontjes en een beetje water met poedersuiker zodat het goed bleef plakken. Ook gooiden we deze week met de sneeuwballen een toren van sneeuwpoppen omver. Naast al deze leuke activiteiten was er uiteraard ook nog tijd om buiten te spelen. We kleden ons lekker warm aan met onze jas, sjaal, wanten en een muts. Buiten vinden de kinderen ijs, dit is toch wel koud aan onze handen hoor.

Bikkels bezoeken Gildeschool

Op de eerste woensdag van de maand gaan we met de 3-jarige peuters naar de Gildeschool! Vaak een feest voor onze peuters, want wat is dat stoer! We starten op school in de kring, waar we meedoen met een activiteit van de juf. Deze activiteit sluit aan bij het thema van school en de leeftijden. Een aantal kinderen kennen de juf of de groep al en doen enthousiast mee met de activiteit. Sommige peuters komen hun broers en zussen tegen waarbij er even een knuffelmoment plaatsvindt.

Regelmatig gaan we samen naar de gymzaal waar verschillende spelletjes zijn, ook deze zijn passend bij het thema. En hoe mooi is het dat de kleuters de peuters helpen! Soms is er nog even tijd om samen buiten te spelen, waarnaar we de ochtend afsluiten bij de Bikkels!

Dit moment is speciaal om de peuters te laten kennismaken met een basisschool. Een mooie samenwerking voor onze groeiende peuters!

 

 

Bikkels en natuurkunde

De term vriezen is een moeilijk begrip. Hoe leg je de kinderen bij Bikkels uit dat water kan bevriezen. Nou door het ze te laten beleven. Toen we laatst een koude week hadden, maakten we daar gelijk dankbaar gebruik van. 

Tijdens de kring pakten we allemaal kleine bakjes en vulden we deze samen met de kinderen met water. Onder toeziend oog van de kinderen hadden we deze buiten voor de groepsdeur gezet waar we ze goed konden zien. Het duurde de volgende ochtend dan ook niet lang voor een van de kinderen de bakjes zag en doorhad dat er wat was veranderd.

Samen haalden we het naar binnen en bekeken samen wat er met het water was gebeurd. Het was hard en koud: het water was bevroren!

Toen iedereen een stukje ijs vast had, kwamen we er achter dat het glibberig werd en weer nat: door onze warme handen ging het weer smelten. Wat een mooie leerervaring!

Sensorisch spel bij de Boeffies

Bij de Boeffies (onderdeel van kindercentrum Kanjers) wisselen we elk thema de inhoud van de sensorische bakken. De gekleurde rijst is altijd het meest favoriet, dus die bieden we sowieso elk thema aan. Soms in één kleur, soms in verschillende kleuren. Wist je trouwens dat de gekleurde rijst heel simpel zelf te maken is? Wat witte rijst in een waterdicht zakje, een eetlepel azijn en een paar druppels voedingskleurstof in de gewenste kleur en kneden maar! We wisselen de andere materialen geregeld; de schepjes, maatbekertjes en onder andere houten figuren. Met Sinterklaas hadden we blauwe rijst gemaakt, de zee, met daarin de stoomboot en de peg-poppetjes. Met kerst kleuren we de rijst rood en groen. Super leuk ook dat de kinderen eigenlijk zelf al weten hoe we het moeten doen en wat we nodig hebben om de rijst een leuke kleur te geven.

Het doel van sensorisch spel is het prikkelen van de zintuigen en het uitdagen tot ontdekken. Sensorisch spel is spelen met materialen zonder vaste vorm, zoals: rijst, zand, klei, scheerschuim, modder, water, kralen, kikkererwten, verf en nog veel meer.

De jonge kinderen gebruiken hun zintuigen nog om de wereld om hen heen te begrijpen en tastbaar te maken. Ze kunnen hun fantasie de vrije loop laten gaan en leert dat het ook vies kan en mag worden. Buiten spelen we ook vaak met water, zand en modder.

Wat een pret!

Brooddeeg maken bij Bikkels

Bij Bikkels hebben we samen brooddeeg gemaakt voor in de bakkerij. Er was veel belangstelling en hulp: bloem in de pan, zout er bij, water, olie en roeren maar!

Toen het klaar en afgekoeld was konden we het gebruiken in de bakkerij. We maakten er taartjes van, brood, cakejes en daarna moest het natuurlijk nog in de oven. Wat wordt er veel mee gespeeld, mooi om te zien!

“Net even anders” bij peuteropvang Bikkels

Als we zeggen bouwen in de bouwhoek dan zullen de meeste mensen denken aan blokken. Nou dat klopt die liggen er bij peuteropvang Bikkels ook. Toch is het ook leuk om bekend materiaal net even anders aan te bieden. De kinderen net even te prikkelen om anders met het bekend materiaal om te gaan.

Dit keer liggen er daarom kleine blokken op tafel met klittenband eraan. Soms zitten er meerdere rondjes op een blokje soms ook maar een. Zo kunnen ze zelf bepalen wat ze er mee gaan doen en hoe je ze op elkaar maakt. Al blijkt dat laatste nog niet eenvoudig want hoe werkt dat nu eigenlijk klittenband? Waar de een het zo door heeft, heeft de ander wat hulp nodig. Waar de een er toch mee wil bouwen is de ander meer druk met het ontdekken van het materiaal. En dat is nu net waar het om gaat. Iets vertrouwds, met een twist, aanbieden waar toch weer veel van te leren valt.

© 2024 Media Magneet