Overzicht Epe

Peuteropvang Kiddo’s gaat kamperen!

De afgelopen weken stond bij peuteropvang Kiddo’s in het teken van ‘Wij gaan kamperen’ en wat hebben we genoten! Samen met de peuters begonnen we met het inpakken van een koffer. We bespraken wat je allemaal nodig hebt op vakantie en ontdekten samen allerlei soorten tenten. In de groep hebben we zelfs zelf een tent opgezet! De kinderen hielpen enthousiast mee met het inrichten van de kampeerhoek, compleet met een wasrekje, BBQ en natuurlijk een opgepompt luchtbed. Dat laatste bleek nog best een klus met de voetpomp!

Ook de gymzaal werd helemaal omgetoverd tot een echte camping. Daar konden we ijsjes verkopen in het winkeltje, eendjes vissen, van de glijbaan roetsjen, spelen in tenten en gezellig zitten rond het kampvuur. Natuurlijk ontbrak een mini disco niet! In de groep bouwden we tenten met doeken en maakten we zelfs onze eigen ijsjes. Een hoogtepunt was het bezoek aan een echte camper – de peuters keken hun ogen uit!

Als feestelijke afsluiting van dit gezellige thema en het schooljaar organiseerden we een barbecue voor alle peuters en ouders. Wat een fijne en gezellige manier om samen terug te blikken op een jaar vol ontdekkingen en plezier. We wensen iedereen een heerlijke zomervakantie toe!

Zomerfeest bij Kindercentrum Kierewam

Zaterdag 12 juli hebben we ons zomerfeest bij Kindercentrum Kierewam gevierd. Met dit jaar als thema ‘een vrolijk indianenfeest’. De week voor ons feest zijn we al druk bezig geweest met de voorbereidingen. De kinderen mochten allemaal een indianen T-shirt versieren, zodat ze hun eigengemaakte t-shirt deze ochtend aan konden doen.  

Op alle speelpleinen stonden verschillende activiteiten klaar. Je kon je eigen indianentooi maken, springen op het springkussen, een glittertattoo laten zetten, blikgooien, paardjerijden en de kinderen konden zich laten schminken. Ook was er een fotohoekje gecreëerd, waar ouders hun eigen indiaantje op de foto konden zetten!

De oudercommissie heeft het springkussen geregeld. Wat een plezier hebben de kinderen deze ochtend op het springkussen gehad. We willen de oudercommissie hiervoor bedanken.

Ook was er voor iedereen iets te eten en drinken. De kinderen mochten een chips ketting maken, maar er was ook aan een gezond tussendoortje gedacht. Er waren indiaantjes van fruit gemaakt.

Het was een geslaagd indianenfeest. Wij wensen iedereen een hele fijne zomervakantie toe!

 

Kindercentrum Kierewam aan het kamperen

Op dit moment is het thema: ‘Wij gaan kamperen’ in volle gang bij kindercentrum Kierewam. De Kwick en Kidz groep hebben zelfs hun eigen camping met tentjes, stoeltjes, luchtbed en een slaapzak. Tijdens de kringmomenten wordt er voorgelezen uit het boekje: ‘Bobbi gaat naar de camping’ en ‘Bobbi gaat op vakantie.’

In de eerste week maken wij een gezellig uitje om een caravan te gaan bekijken. Hoe ziet een caravan eruit? Waar gaan we naar binnen? Waar zou je kunnen slapen? Ook werd er ontdek hoe je kan koken in de caravan en waar je naar de wc moet.

In de tweede week hebben wij geleerd wat je allemaal op vakantie meeneemt. Olli en Felix hadden hun koffer al ingepakt, maar wat zit er eigenlijk allemaal in. De kinderen opende de koffer en ontdekte wat je allemaal meeneemt op vakantie. We zagen een toilettas,  een tandenborstel, een zwemband, een badlaken, een zwembroek en een wc rol.

De aankomende week staat de modderweek op ons te wachten en we gaan nog een bezoekje aan een echte camping brengen.

Waterpret bij Banjers

De zon schijnt en het is lekker warm. Wij zetten samen met de kinderen van Banjers een badje klaar en vullen het met water. De sproeier wordt aangezet en het water spettert in het rond. Het voelt nog een beetje koud maar al snel zijn we er aan gewend en worden we lekker nat.

De kinderen spelen met de waterbaan en de bootjes. ’s Middags kunnen wij niet naar buiten omdat het zo warm is. Binnen doen wij spelletjes en nemen we ook even een rust momentje met een lekker waterijsje.

Peuters van de Buurtkabouters gaan naar de Ezelboerderij

Voor ons jaarlijkse uitje met alle peuters, zijn we dit jaar weer naar de Ezelboerderij geweest. Er wordt gekeken bij alle dieren, gespeeld in de speeltuinen en na samen gedronken te hebben, natuurlijk een ritje gemaakt met de ezelkar. Wat was het een geslaagde ochtend.

Elk jaar doen we mee met de peuter wandelvierdaagse. In die week gaan we vier keer een wandeling maken rondom de speelzaal. Er zijn genoeg mogelijkheden, even door de wijk, door het bos, langs de school en naar de speeltuin in de buurt. Daar hebben we een poosje gespeeld, een ijsje gegeten, waarna we weer terug gelopen zijn naar de speelzaal. Daar hebben de peuters tot slot allemaal een medaille gekregen. Wat waren ze trots.

We zijn nog bezig met het boek van Boer Boris gaat naar zee. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Ook de peuters gaan op vakantie en daarom hebben we buiten een camping gemaakt. De peuters hielpen met tentstokken in elkaar zetten en in de tent schuiven, een picknickkleed neerleggen, parasol uitklappen, stoeltjes neerzetten en zelfs de barbecue staat op een tafeltje erbij. Er wordt volop rollenspel gespeeld.

De boeffies maken de echte wereld zichtbaar voor de kinderen

“Wij gaan naar de supermarkt” was het laatste thema bij de boeffies. Tijdens de verschillende thema’s proberen we de echte wereld zichtbaar te maken voor de kinderen en dit op de groep te creëren. Dit betekent; zo min mogelijk speelgoed, zoveel mogelijk echte materialen en spullen. Zo hebben we een echte telefoon op de groep.

Tijdens dit thema “bellen” leidsters elkaar en vragen elkaar om wat boodschappen te halen. We maken een lijstje en samen met de kinderen lopen we naar de Jumbo. Daar pakken we een mandje, zoeken naar fruit, wegen het fruit en scannen het bij de kassa. Dit allemaal met heel veel taalaanbod, wat leren de kinderen zo veel zeg. Samen met de kinderen bedenken we wat we nodig hebben om op de groep ook een supermarkt te maken. “Een kassa! Een scanner! Een mandje! Een karretje! En natuurlijk ook boodschappen”. Wat een rijk fantasie spel ontstaat er op deze manier.

Een week later breiden we onze supermarkt uit met werkkleding. Nu kunnen de kinderen zich ook verkleden als supermarkt medewerkers. Op deze manier stimuleren we het aan- en uit kleden. Weer een week later voegen we een flessenautomaat en lege flessen toe. Geweldig om te zien hoe er elke keer weer nieuw spel ontstaat.

www.kinderopvangepe.nl

 

Zomerfeest bij BSO Kierewam!

De zomer is weer begonnen en deze hebben wij weer goed ingeluid bij BSO Kierewam met een spectaculair zomerfeest. ’s Middags konden de kinderen al genieten van een zelfgebakken pannenkoek met fruit en slagroom, gebakken door Merit en Melanie.

Om 18.00 uur kwamen de andere kinderen en het feest kon beginnen. De Silent Disco was een groot succes. Zo’n 60 kinderen hebben met koptelefoons op heerlijk gedanst op hun favoriete muziek. DJ Kick draaide alle verzoeknummers en danste heerlijk mee.

Bij een feestje hoort natuurlijk ook een zakje chips en snoep. De pakjes drinken, ranja en water waren niet aan te slepen, want het was tropisch warm buiten. Verhitte gezichtjes en heel veel zweetdruppeltjes kwamen voorbij. Buiten onder het schuimkanon en bij een briesje konden de kinderen een beetje afkoelen.

Om 19.15 uur werden alle kinderen vermoeid, maar voldaan weer opgehaald door hun ouders. Wij kijken terug op een geslaagd zomerfeest!

 

Kinderopvang Droomrijk ontdekt de onderwater wereld

Afgelopen periode hebben we het thema; ‘We hebben er een geitje bij’ gehad. Er is een trekker op bezoek geweest en we zijn naar de Campina boerderij dag geweest. Ook hebben we bezoek gehad van kippen en konijnen. Dat was echt een knuffelfestijn! Zo gezellig al die dieren in de buurt van de kinderen.

Deze week zijn we begonnen met het thema; ‘Wij ontdekken de onderwater wereld’. We gaan het hebben over alles wat er onder water leeft en wat daar allemaal te zien is. We zijn begonnen om van onze huishoek een oceaan te maken. Hier wordt druk gespeeld met de vissen en schelpen. We hebben al een vissenkom geknutseld met leuke gekleurde vissen erin die we hebben gemaakt van onze hand. Als het mooi weer is gaan we nepvisjes  vangen met een schepnet! We maken er weer een leuke tijd van!

We hebben met ons allen de peuter vierdaagse gelopen! Dit was een groot succes en de kinderen deden heel enthousiast mee. Zelfs in de ochtend werd er gevraagd ’mogen we vandaag weer lopen?’! iedereen die mee heeft gedaan heeft een mooie medaille verdiend! Toppers!

Boer Boris wordt nagespeeld door de Buurtkabouters

De peuters van peuteropvang de Buurtkabouters spelen het boek na “Boer Boris gaat naar zee”. Hij neemt zijn koffer en alle dieren op de trekker met aanhanger mee. De ontdekhoek is ingericht met de kamishibai (vertelkastje), de koffer, alle dieren en een tractor met aanhanger om mee te spelen. Alle knuffeldieren kunnen hierin. Na enkele keren het boek bekeken en gelezen te hebben, gaan de peuters het naspelen.

In diverse hoeken hebben we materialen die bij het thema aansluiten. In de tuff-tray is een ondergrond van gras met de boerderij, een stal en de dieren en gekleurde trekkers. Door de omvang van de tuff-tray kunnen meerdere kinderen tegelijk met het spel bezig zijn. In de bouwhoek hebben we een kast ingericht met boerderijdieren, hekken en boomstammetjes om hokken of een stal te bouwen. Wat spreekt dit alles de peuters enorm aan en ze zijn dan ook volop aan het spelen.

Enige tijd geleden hebben we een workshop gebarentaal gehad en gemerkt dat het maken van gebaren, de taalontwikkeling en woordenschat ondersteund. Zeker bij anderstalige kinderen beklijft een nieuw woord eerder als er een gebaar bij gebruikt wordt. Daarom zijn we dit thema bezig met alle gebaren die bij de dieren horen. We merken dat de peuters dit erg snel oppakken.

Pizzabakkers bij kindercentrum Kierewam

De kinderen van kindercentrum Kierewam hebben de afgelopen weken kennis gemaakt met de pizza. Zo zijn er pizza’s geknutseld en hebben we zelf een pizza gemaakt en vervolgens gebakken in de pizzarette.

Op onze bezorgfietsfiets bellen we aan en brengen we onze bestellingen rond.

© 2026 Media Magneet