Overzicht Epe

Banjers bekijken kleuren

Bij de Banjers is het nieuwe thema begonnen: ‘Welke kleur zie jij?’ Er zijn natuurlijk een heleboel kleuren en samen gaan we op ontdekking of we nog meer kleuren kunnen maken. We kijken welke twee kleuren gemengd kunnen worden. Een beetje verf op de ene vinger, een andere kleur op de andere en mengen maar!

We wrijven de handen tegen elkaar aan alsof we onze handen aan het wassen zijn. Zo gaat alle verf goed door elkaar en raad eens? Er ontstaat een hele nieuwe kleur.

Rood en geel wordt oranje, blauw en rood wordt paars en geel en blauw wordt groen. Ook kregen we per toeval nog een hele bijzondere kleur: wat zou er gebeuren als we geel en groen gingen mengen? Nou, dan worden je handen kikkergroen!

Vol trots laten we het aan elkaar zien. En dan is daar het moment: de handen op het papier om met zijn allen te zien hoe mooi de kleur is geworden!

Sharon Jacobs

Kindercentrum Kanjers verft bladeren

Bij de Boeffies zijn we deze weken druk bezig met het oefenen van de kleuren. Het thema waar we nu mee werken heet dan ook “Welke kleur zie jij?”

Dit combineren we met activiteiten over de herfst. We oefenen elke week één of meerdere kleuren. Dit doen we door de kleuren extra vaak te benoemen of door leuke activiteiten te doen. Deze activiteiten koppelen wij dan aan de herfst. Zo hebben we met de kleuren rood en geel zelf oranje gemaakt. Met de oranje verf gingen we pompoenen stempelen, dit deden we met een halve appel.

Verder zochten buiten naar mooie blaadjes. Die we hebben laten drogen. Toen ze droog waren, mochten de kinderen de bladeren groen verven en ze stempelen op het papier zodat de boom weer mooie bladeren kreeg.

BSO Kierewam heropent LAB

Het LAB van BSO Kierewam heeft weer een nieuw thema gekregen. We gaan alles ontdekken over de ruimte, sterren en planeten. De eerste planeten hangen er al maar verder is het LAB nog een beetje kaal. Help ons mee om het verder aan te kleden. Er mag gekliederd en geknutseld worden om er een ware Ruimte van te maken met sterren en planeten, ruimteschepen en Aliens.  

Elke week kunnen er weer verschillende activiteiten gedaan worden. Deze week staat er een verfactiviteit klaar, stempelen met verf van planeten op zwart papier. Een andere keer kan er geknutseld worden aan een raket of kunnen er proefjes gedaan worden met maanzand.  

Neem je vader, moeder, opa, oma of buurvrouw eens mee naar het LAB en laat je werk bewonderen.  

Kindercentrum Kierewam verft

Dit hebben de kinderen van de Kwick- en Kidzgroep gedaan. Verf is een, heel leuk, materiaal om mee te manipuleren want het geeft direct een resultaat. En verven is een leuke oefening voor de motoriek want hoe pak je de kwast vast? Dat is toch weer iets anders dan het vasthouden van een wascokrijtje, potlood of stift.

En om tijdens het verven de extra grote afbeelding op de vloer te leggen wordt de beleving van het verven ook anders, dan wanneer de kinderen aan tafel zitten. Nu gingen de kinderen om hun werk heen bewegen en konden ze kiezen voor een houding die ze zelf aangenaam vonden. Lekker erbij zitten, op de hurken of er zelfs heel relaxed bij liggen. Zo leuk om te zien hoe ieder kind dat op zijn of haar eigen manier doet.

 

Rachel Heering

3+ groep bij Kanjers

Op vrijdagochtend is er de 3+ groep bij peuteropvang Bikkels, waarbij we met de 3-jarige naar de Gildeschool gaan. We starten bij ons met de kring, waarbij we een activiteit aanbieden passend bij het thema van de Gildeschool.

Op school spelen we samen buiten, eten en drinken we in de kring en bekijken we de activiteit van de juf. Vervolgens kiezen we via het kiesbord in welke hoeken we willen spelen. Zo maken we al kennis met de werkwijze van school. Daarna sluiten we de ochtend af met een liedje weer bij Kanjers in de kring. De kinderen genieten dat ze al even naar de basisschool mogen!

Peuters van peuteropvang Kiddo’s gaan naar de ijssalon!

De peuters van Kiddo’s hebben de afgelopen tijd aan het thema ‘’ Wij gaan naar de ijssalon’’ gewerkt. Het thema is geïntroduceerd door middel van een schattenmandje. Dit is een mandje met allemaal spullen die gebruikt worden in de ijssalon zoals servetjes, lepels, ijsbolletjes, ijshoorntjes en ijsbakjes. Tijdens de kring bespreken we wat je allemaal nodig hebt in de ijswinkel en waarvoor je alle materialen kan gebruiken.

Bij de ijssalon zijn er natuurlijk heel veel verschillende smaken maar welke smaak vind jij lekker? Samen met de peuters hebben wij een ijskaart gemaakt met alle verschillende smaken die te koop zijn in onze ijswinkel op de groep. Om de ijswinkel te versieren zijn er van wc-rolletjes ijsjes gemaakt. Wc-rolletjes verven, ijsstokjes eraan en dan heb je een dubbellikker!

We hebben scheerschuim gemengd met verf en deden net of het ijs was en daarmee hebben de peuters ijs op papier versierd. Op de groep in de zandtafel en buiten in de zandbak worden er heerlijke ijsjes en taartjes gemaakt. Ook worden er zelf ijsjes gemaakt. De peuters gieten sap in ijsvormpjes en zetten deze daarna in de vriezer. Wat zal er met het sap gebeuren… ? Dat ontdekken de peuters de volgende dag!

’t Hummelhoekje verkoopt ijs!

Zo staat er een ijswinkel op ’t Hummelhoekje, kun je bouwen met ijsjes sponsen en kan je in de zandbak ijsjes scheppen. Maar hoe leuk is het om met ijsjes te verven… Samen met de peuters vullen wij de siliconen ijs vormpjes met verf en water, even goed roeren en dan mogen ze in de vriezer. Na een nachtje slapen zijn de ijsjes hard geworden en kunnen wij er mee verven. Er ontstonden mooie, vrolijke kunstwerken!

Sommige kinderen gingen toch het ijsje proeven, maar dat vonden ze niet zo lekker.

“Wij gaan naar de Dierentuin” thema bij de Buurtkabouters

De meeste peuters bij de Buurtkabouters zijn wel eens in een dierentuin geweest. Ons schattenmandje zit vol knuffels van dieren uit de dierentuin. We bekijken en herkennen de dieren en er komen gelijk allerlei verhalen los. Van huis mogen ze een knuffel meenemen die gedurende het thema bij ons op de speelzaal komt logeren. Er zijn al veel knuffels meegenomen en deze worden trots in de kring getoond. Met elkaar hebben we een groot hok gemaakt en zodat er mee gespeeld kan worden. We hebben al veel apen, een rog, een zebra en een hele grote olifant.

Het boek van “Bobbi in de dierentuin” staat centraal. De afbeeldingen zijn vergroot zodat we praatplaten hebben om met elkaar te bekijken. Steeds komen er meer platen en dieren bij totdat we alles van het boek bekeken hebben en zo bouwen we langzaam de verhaallijn op. Uiteindelijk zullen we het hele boek gaan lezen. Peuters wijzen enthousiast van alles aan op de plaat en zo komen er weer veel woorden aanbod. Die woorden komen ook terug bij het spelen met de knuffels. Herhalen is heel belangrijk bij het aanbieden van nieuwe woorden en spelenderwijs gaat dit ongemerkt.

In de bouwhoek hebben we ook dieren. Deze zitten allemaal bij elkaar in één bak. In de dierentuin hebben ze hun eigen hok of verblijf. De kinderen gaan gelijk aan de slag met blokken, schijven, boomstammetjes om hokken te bouwen. Ook ontstaat er spel doordat een peuter de leeuw naar alle andere dieren laat grommen en deze wil opeten. Het is maar goed dat ze in hokken zitten. Gelijktijdig merken we dat de peuters de dieren al gaan sorteren. De giraffen, neushoorns, tijgers, ze gaan soort bij soort in een hok. Hoe mooi om deze spelontwikkeling te volgen.

© 2026 Media Magneet