Overzicht Emst

Lente, bloemen groeien bij ’t Muizenholletje!

Het is weer lente en dan gaan de voorjaarsbloemen weer groeien en bloeien! De peuters van ‘ t Muizenholletje hebben samen narcissen, blauwe druifjes en hyacinten in onze zandtafel gepoot. Eerst een gat graven, bollen met stelen erin zetten en weer dichtmaken met zwarte aarde. En dan natuurlijk iedere dag water geven en af en toe lekker in de zon zetten! Na een paar dagen kwamen er al mooie gele, blauwe en roze bloemen uit.

Ook hebben we in een glazen potje bruine boontjes geplant, water gegeven en ook daar kwamen al heel snel mooi lange groene stelen omhoog. De potjes zijn nu mee naar huis en daar mogen de peuters ze verder verzorgen. Ze waren heel verbaasd dat er uit die kleine bruine boontjes zulke lange stelen groeien.

Natuurlijk zijn er ook mooie hyacinten geverfd, krokustuintjes met blauwe wolken geplakt en tulpen gekleurd. En zijn we langs de tuinen in de straat gelopen om daar de mooie voorjaarsbloemen te bewonderen!

De lente is een hele mooie tijd waar we veel kunnen bekijken en leren. Na de bloemen en bollen worden er natuurlijk ook weer kleine lammetjes, kalfjes en kuikens geboren. In april gaan we naar een boerderij om ze allemaal te bekijken en te aaien!

 

Mieren bij ’t Heggeholletje!

Deze weken is het thema bij peuteropvang ’t Heggeholletje ‘Wat zie ik’.

In de kring stond ineens een bak; wat zou er in zitten? Toen de peuters goed keken, zagen ze mieren lopen! De bak is een mierenboerderij. Hierin zit groene gel, die zowel dient als voedsel, vocht en onderdak. Op deze manier wordt het ondergrondse bouwwerk van mieren zichtbaar en is goed te zien hoe de mieren samenwerken. Leuk en leerzaam dus!

De kinderen hebben de mieren goed bekeken en daarna zelf een mier geknutseld.

‘Jouw huis, mijn huis!’ bij peuteropvang ’t Muizenholletje

De afgelopen weken zijn de peuters van peuteropvang ‘t Muizenholletje druk bezig geweest met heel veel huizen. Eerst hebben ze een wandeling door de buurt gemaakt en gezien hoeveel verschillende huizen er zijn. Huizen met een punt of plat dak, een hoog of laag huis, helemaal alleen of in een rijtje. Sommige hebben grote ramen andere weer kleine. Soms zit de brievenbus in de voordeur maar soms staat hij ook aan een paal voor aan het pad.

Bij ’t Muizenholletje hebben de peuters huizen geplakt, geverfd, ramen geknipt en van een melkpak kun je ook een mooi huis maken! Ook een hele grote doos hebben ze samen mooi geverfd en daarna konden ze er met z’n allen heel leuk in spelen. Soms waren mama en papa samen thuis, maar soms moesten ze werken of boodschappen doen. Zo kun je heel druk bezig zijn met een grote doos!

In de kring zijn er hele verhalen over thuis verteld, hoe ziet mijn slaapkamer eruit of mijn dekbed? Eten we in de keuken of in de kamer? Wij hebben een hond en wij hebben 2 katten! Genoeg om over te vertellen, te zingen en over voor te lezen. Zo proberen we de woordenschat uit te breiden en veel dingen te herhalen om de taalontwikkeling te stimuleren. Dit thema had ook de volledige aandacht van de kinderen, iedereen heeft hier gelukkig een huis, kan daar over vertellen en het naspelen in de speelzaal.

Van ons huis gaan we straks verder met de tuin, want in het komende voorjaar gaat natuurlijk alles weer ‘Groeien en bloeien!’.

Vrijwilliger Gulizar neemt na 15 jaar afscheid

Na 15 jaar heeft vrijwilliger Gulizar vandaag afscheid genomen van de peuters en collega’s van peuteropvang ’t Muizenholletje in Emst.

Bijna 15 jaar lang heeft Gulizar vrijwilligerswerk gedaan bij peuteropvang ’t Muizenholletje. Twee keer in de week was ze er, als ondersteuning van Juf Terry. Een hele fijne samenwerking die nu helaas stopt. Er is een gezellig afscheidsfeestje gevierd en natuurlijk ook een traantje gelaten…

Feestochtend
De peuters hebben er samen met Terry een fijn afscheidsfeestje van gemaakt, om Gulizar te bedanken voor haar jarenlange inzet. Er waren cadeautjes, zelfgemaakte knutsels en natuurlijk iets lekkers.

Gulizar, bedankt voor al je inzet en hulp en de peuters en collega’s wensen je alle goeds toe!

 

Voorleesdagen bij ’t Muizenholletje

Afgelopen weken zijn de peuters van peuteropvang ‘t Muizenholletje bezig geweest met de Nationale Voorleesdagen.

We hebben het boek van “Vos gaat uit rijden” gelezen, voorgelezen en met de dieren die erin meespelen, nagespeeld. In de kring is het liedje van “Vos gaat uit rijden, waar gaat hij naar toe” samen gezongen en nagedaan.

Ook hebben we een bezoekje aan de bieb in de Hezebrink gebracht. De meneer van de bieb heeft het boekje ook nog een keer voorgelezen en daarna mochten we uit de boekenkast boeken uitzoeken. De peuters hebben ze daar even gelezen om te kijken of ze leuk waren om mee te nemen naar de boekenkast van de speelzaal. Ze moesten even gescand worden en toen mochten we ze meenemen.

Aan de knutseltafel hebben we mooie vosjes geknipt en geplakt. En zo’n mooi vosje hebben we ook aan de meneer van de bieb gegeven omdat we daar boeken mochten uitzoeken. Op onze bank worden veel en vaak boekjes gelezen en voorgelezen door de juf maar ook door de peuters zelf.

Zo willen we onder de aandacht blijven brengen hoe belangrijk voorlezen is en we hebben weer gemerkt dat de peuters het ook heel leuk en interessant blijven vinden!

Bewegen op ’t Muizenholletje!

Bij peuteropvang ’t Muizenholletje zijn we niet alleen druk bezig met herfst, Sint en Kerst, maar zo tijdens het spelen besteden we ook veel aandacht aan de ontwikkeling van de motoriek van onze peuters.

Zo kunnen ze lekker knijpen en rollen met de klei, roeren in het zand, maar ook tekenen en kleuren met verschillende potloden en stiften. Knippen met de scharen, mozaïeken en kralen rijgen. Ook zijn ze druk bezig geweest met timmeren en schroeven indraaien met de boormachine. Sommige peuters gaan nu ook papa thuis helpen met klussen!

Maar ook de grove motoriek komt aan de beurt in de gymzaal: rennen, klimmen in het klimrek, lopen en kruipen over de banken en over de stapstenen. Gooien met de bal en rollen met de hoepels.

Natuurlijk wordt er buiten ook gerend, gefietst, in de auto of op de trekker rondgereden en gehinkeld op onze hinkelbaan.

Zo komt er van alles aan bod waar we op een dagdeel druk mee bezig zijn!

Kerstsfeer bij ’t Muizenholletje

De laatste weken van 2021 waren bij peuteropvang ’t Muizenholletje heel gezellig! De peuters hebben op verschillende manieren kerstbomen versierd, geplakt en getekend. Ook hebben ze allemaal een mooie, zelf geverfde kerstboom met een eigen foto erin mee  naar huis genomen. Deze werden door de mama’s, papa’s, oma’s en opa’s heel mooi gevonden. Buiten op de muur zijn ook grappige kerstbomen versierd.

Samen hebben we in de kring gezellige kerstliedjes gezongen en daar mooi muziek bij gemaakt met verschillende muziekinstrumenten. Ook in de kring hebben we met z’n allen het mooie verhaal van het kindje in de stal gelezen en met onze kerststal nagespeeld.

Ook hebben we samen van een lekkere kerstlunch genoten met krentenbolletjes, ontbijtkoek en natuurlijk knakworstjes. Het was een hele mooie en gezellige afsluiting van 2021, maar we hopen dat volgend jaar de ouders ook weer gezellig mee kunnen zingen bij onze kerstboom!

We wensen iedereen nog alle goeds en gezondheid voor 2022 toe!

Sint en Pietentijd bij ’t Muizenholletje

De peuters van ’t Muizenholletje zijn bezig geweest met de sint activiteiten. Ze hebben zakken met cadeautjes geverfd en mooie stoomboten gemaakt. Verder hebben ze druk geoefend voor het Pietendiploma in de gymzaal. Op het dak klimmen en lopen, cadeautjes in de schoorsteen gooien, klimmen in de touwen, pepernoten strooien, Piet ging uit fietsen, cadeautjes inpakken, pepernoten bakken. En gelukkig heeft iedereen zijn diploma verdiend en daar waren de peuters heel trots op!

Sint en Pieten waren een beetje te druk om de cadeautjes in de kring te brengen maar gelukkig hebben ze wel een tafel vol met leuke cadeautjes in de gang gezet en op onze deur geklopt! De peuters gingen snel kijken en daar stonden de cadeautjes met een brief van Sinterklaas erbij. En ook hadden ze al een mooi boekje van Dikkie Dik in hun schoen gekregen.

In de kring zijn er sint liedjes gezongen, is er in de stoomboot gevaren, op het dak gelopen en zijn er lekkere speculaasjes gesmikkeld. Het was een hele gezellige tijd en nu maar hopen dat Sint en Piet volgend jaar weer een bezoekje in onze kring komen brengen. Tot volgend jaar Sint en Pieten!

Peuters ’t Muizenholletje naar het Cannenburcher bos!

De bladeren zijn aan het verkleuren en vallen van de bomen…..de herfst is nu echt begonnen! Om te bekijken hoe de bomen kaal worden, de eikels en kastanjes vallen en eekhoorns en paddenstoelen te zoeken, zijn de peuters van peuteropvang ’t Muizenholletje naar het Cannenburcher bos geweest.

Daar aangekomen hoorden we dat er kabouters, eekhoorns en egels van de herfsttafel in het kasteel weggelopen waren. Of wij die met z’n allen wilden gaan zoeken in het bos? En dat hebben we gedaan! Onderweg hebben we mooie bladeren, kastanjes en een paar eikels gevonden. Gelukkig hebben we ook alle kabouters en dieren teruggevonden en veilig terug naar het kasteel gebracht!

In het kasteel hebben we een lekker koekje gegeten en wat gedronken. Een paar peuters hebben mooie kleren van een ridder en een prinses gepast.

Buiten hebben we de eendjes in het water zien zwemmen en daarna zijn we weer terug naar ’t Muizenholletje gereden en hebben onze gevonden herfstschatten op de herfsttafel gelegd.

Dierendag bij ’t Muizenholletje

Op 4 oktober hebben alle dieren op de wereld een beetje feest! Dat hebben we bij peuteropvang ’t Muizenholletje in Emst ook een beetje gevierd!

Met z’n allen hebben we mooie dierenplaten gekleurd of geplakt. Ook hebben we leuke maskers gemaakt. Ineens zaten er allemaal leeuwen en muizen in de kring!

Ook kwam er in de kring een heel lief wit hondje, van Vince, bij ons kijken. Ze heet Lizzy en vond het heel leuk om geaaid en geknuffeld te worden. Bijna iedereen heeft Lizzy geaaid en de peuters die een het dat een beetje spannend vonden, hebben heerlijk zitten kijken!

Buiten heeft vooral Marith met Lizzy rondjes gelopen en later liep ze ook nog naast de fiets mee.

Mama van Vince, wat lief dat Lizzy even bij ons in de kring mocht komen en dat we haar zo konden aaien en knuffelen! Iedereen vond haar een heel lief en mooi hondje.

© 2026 Media Magneet