Overzicht Peuteropvang 't Heggeholletje

Voorjaar bij ‘t Heggeholletje

Het is voorjaar! We genieten bij ’t Heggeholletje van de zonnestralen en voorjaarsbloemen maar ook van het lekker buiten kunnen spelen. Alhoewel, maart roert ook zijn staart maar daardoor laten we ons niet tegenhouden.

We zijn begonnen met het thema ‘Wij gaan naar de boerderij’. Dit thema past natuurlijk goed bij de lente; alles begint te groeien en bloeien en er worden dieren geboren.

Het boek ‘Dottie’s eieren’ stond eerst centraal en werd door de peuters nagespeeld. Ook zijn de kinderen alweer druk geweest met zaaien. Elke dag wordt er hoopvol gekeken of er al plantjes zichtbaar zijn!

Thema ‘Ik ga naar de dokter’ bij peuteropvang ’t Heggeholletje

Op ’t Heggeholletje zijn we deze weken bezig met het thema ‘Ik ga naar de dokter’. De knuffels en poppen worden onderzocht door de dokter en krijgen een pleister, verband of een prikje.

Op de lichttafel kunnen de peuters medicijnpotjes vullen met ‘pilletjes’ (gekleurde rijst). Hier zijn ze heel druk mee! Spelen met gekleurde rijst is een zintuiglijke activiteit die de beleving stimuleert met kijken, voelen, horen en fantasievol spelen.

We lezen het boek ‘Karel in het ziekenhuis’ en spelen het na. De woordkaarten hebben te maken met gezondheid en ziekte, maar ook bijvoorbeeld de lichaamsdelen en emoties komen aan bod.

Hartje Winter bij ‘t Heggeholletje

Op ’t Heggeholletje doen wij in januari natuurlijk mee met ‘Hartje Winter’ van IVN Natuureducatie! Ook in de winter valt er buiten namelijk genoeg te ontdekken en zijn er verrassende dingen te doen in de natuur.

‘Hartje Winter’ biedt een reeks leuke winterse activiteiten, waarbij buitenspelen en natuureducatie samen komen. De peuters hebben bijvoorbeeld een appel met pitten en zaden voor de vogels gemaakt. Ook werd er in de regen gespeeld en maakten ze ‘vliegers’ toen het waaide. We hadden zelfs het geluk dat er een klein beetje sneeuw lag en er met ijs gespeeld kon worden!

Onze kinderopvang is net als de echte wereld

De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

Startblokken: zoals de échte wereld

Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

Herkenbaarheid

Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

Kosteloos materiaal

Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

Feest

Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

’t Heggeholletje viert Sinterklaas

Wat was het een leuk Sinterklaasfeest bij ’t Heggeholletje! De kinderen werden verrast door de komst van Pieten. Er werd samen gezongen, gedanst en op het ‘dak’ gelopen om cadeautjes in de schoorsteen te gooien. Ook kregen de Pieten tekeningen van de kinderen.

Inmiddels zijn de peuters alweer druk met de voorbereidingen voor het Kerstfeest. De kerstboom wordt versierd en er worden mooie placemats geknutseld voor het kerstontbijt. Wat een gezellige tijd!

’t Heggeholletje viert feest

Deze periode is het thema bij ’t Heggeholletje ‘Wij vieren feest!’. Nu zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest. De peuters rollen pepernoten, tellen ze en proeven ze uiteraard ook.

Ze leren als echte Pietjes op het dak te lopen en doen buiten een Pietenparcours. Niet alleen de peuters zijn druk geweest voor het Sinterklaasfeest maar ook de ouders tijdens een gezellige ouder-doe-avond!

Herfst bij ’t Heggeholletje

Het is volop herfst bij ’t Heggeholletje! De peuters namen zelf gevonden herfstschatten mee. Alles werd nog eens goed bekeken en er werd veel mee gespeeld. Er werd bijvoorbeeld mee geteld en gesorteerd.

In ons ‘kabouterbos’ maakten de kabouters lekkere taartjes voor de dieren van ongevormde materialen en de herfstschatten. De spinnetjes en de kriebelbeestjes in het web werden gevangen met een pincet. En dat is best moeilijk!

‘Wie ben ik …..’

We besteden deze weken extra aandacht aan onszelf bij ‘t Heggeholletje. ‘Wie ben ik….’ gaat om kennismaken met en aandacht voor elkaar, maar ook om kijken naar de leefomgeving.

Een moestuin of bloembak is een goede manier om kinderen te leren waar voedsel vandaan komt. Afgelopen weken zijn de peuters weer druk geweest met het verzorgen van de planten, maar ook met het oogsten. Ze moesten echt geduld hebben, maar eindelijk was de paprika rood geworden. En toen werden er ook nog kikkers gevonden in de tuin! Zo blijft er altijd wat te ontdekken.

Wandelende takken bij ’t Heggeholletje

Er was een verrassing voor de peuters van ’t Heggeholletje na de zomervakantie; wandelende takken! Ze kunnen zich goed verstoppen, dus de kinderen moesten goed zoeken. En het is ook best grappig als een ‘tak’ ineens blijkt te kunnen lopen.

Ook was er weer veel te ontdekken in de verschillende hoeken in onze binnen- en buitenruimte. Er klonk ineens geblaf. Waar kwam dat vandaan? Al snel vonden de kinderen het nieuwe speelgoedhondje in de huishoek. Het hondje wordt geknuffeld, verzorgd en uitgelaten.

Het zorgen voor dieren (of planten) leert kinderen omgaan met verantwoordelijkheid. En het is natuurlijk hartstikke leuk!

Modderweek bij ‘t Heggeholletje

Ook dit jaar heeft ’t Heggeholletje weer meegedaan aan Modderdag. We hebben er zelfs een Modderweek van gemaakt. Het vrij spelen met zand en water staat tijdens deze dagen centraal. Er werd bijvoorbeeld geverfd met modder, moddertaartjes gemaakt, de auto ingesmeerd met modder en vervolgens gewassen en ook op de lichttafel werd met modder gespeeld.

Een andere activiteit was het ervaren van verschillende ondergronden op het blote voetenpad, waaronder zand. Alles voelt anders onder je voeten; hard of zacht, koud of warm, kriebelig. Een hele ervaring voor de peuters.

 

 

 

 

© 2024 Media Magneet