Overzicht Peuteropvang Buurtkabouters

Peuter4Daagse bij de Buurtkabouters

Deze week is de Peuter4Daagse, een landelijk initiatief van de Koninklijke Wandelbond Nederland en JOGG. Vier dagen minstens 15 minuten bewegen buiten. De buurtsportcoaches deden de feestelijke aftrap bij peuteropvang de Buurtkabouters.

Eerst maakten ze een wandeling in de buurt en bij terugkomst kregen alle peuters een toeter. Ook was er voor ieder een bakje met fruit en een beker drinken. Er hingen vlaggetjes en er was vrolijke muziek. Daarna mochten de peuters zelf een stempel op hun eigen stempelkaart zetten. De Peuter4Daagse duurde tot/met donderdag 15 juni. Dan zal dit bij de Buurtkabouters worden afgesloten door met alle peuters en ouders naar de speeltuin op de Hoge Weerd te wandelen en daar even te spelen en een ijsje te eten.  De peuters krijgen aan het eind allemaal een medaille en diploma.

De Buurtkabouters op uitje

Elk jaar hebben de peuters van peuteropvang De Buurtkabouters een uitje. Op woensdag 17 mei was het zover en zijn we met alle peuters op stap geweest. De ouders, broertjes, zusjes en/of opa’s en oma’s mochten gezellig mee. Dit keer gingen we naar het Blotevoetenpad in de dr. Vogeltuinen in ’t Harde.

Het was gelukkig droog en af en toe scheen de zon. Algauw gingen de schoentjes/laarzen uit en liepen de peuters op hun blote voetjes over het gras. Maar er was nog veel meer. Je kunt er een hele route lopen over o.a. grote en kleine stenen, schors, boomstammen, schapenwol en natuurlijk een heel modderig pad waar ze tot de enkels in wegzakten. Sommigen vonden het wel een beetje spannend.

Onderweg zijn we bij een picknickplaats gestopt om te drinken. De oudercommissie had allerlei lekkernijen gebakken en dit ging er goed in bij iedereen. Aan het eind van de ochtend werden alle voetjes gewassen bij de waterpomp. Gelukkig had iedereen handdoeken bij zich. Moe maar voldaan zijn we weer naar huis gegaan. Het was een geslaagd uitje.

Rupsen en vlinder bij de Buurtkabouters

Bij de Buurtkabouters zijn we nog druk bezig met het thema Rupsje Nooitgenoeg. Samen met de peuters hebben we bekeken wat hij op zaterdag allemaal eet en dit op zijn lijf geplakt. Dit is heel veel en we leren daardoor ook veel woorden.  De peuters gaan regelmatig kijken bij de rups aan de muur.

Ons speellokaal leent zich goed om het verhaal na te spelen. Eerst opgerold liggen als een eitje op een blad en dan gaan kruipen als een rups. Er zijn allerlei gymmaterialen zo neergezet dat de peuters er overheen en onderdoor kunnen klimmen of kruipen. Zo oefenen we spelenderwijs de grove motoriek.

De rups maakt uiteindelijk een cocon en blijft daar meer dan 2 weken inzitten om er als een mooie, gekleurde vlinder uit te komen. We bekijken foto’s van rupsen, een cocon en veel vlinders. We hebben een bak met gekleurde rijst en macaroni om de ontwikkelingsstadia uit te beelden. Hier kunnen we mee sorteren op volgorde van ontwikkelingsstadia maar ook op kleur. Gelijktijdig komt het tellen dan ook weer aan bod. Ook knutselen de peuters zelf een cocon, door dikke wol om een wc-rolletje te wikkelen.

Rupsje Nooitgenoeg bij Peuteropvang de Buurtkabouters

Het nieuwe thema bij de Buurtkabouters is: Rupsje Nooitgenoeg. De eerste week gaat het over de rups die uit het eitje komt. Op de ontdektafel bekijken we de eerste bladzijden van het boek, foto’s van eitjes en rupsen en spelen met gekleurde rijst (de eitjes) en fusili (de rupsen). De rijst wordt op het blad gelegd en de rupsen laten we kruipen.

In de BSO-ruimte spelen we een spel met gekleurde ballen op een groene ronde mat. Dit zijn weer de eitjes en de peuters mogen allemaal een kleur kiezen en neerleggen. Daarna tellen we hoeveel eitjes van elke kleur er zijn. En we laten de eitjes naar elkaar toe rollen door de groep. De peuters helpen daarna om alle eitjes weer te verzamelen. Ook hebben we gekleurde bakjes met bijpassende pincetten en glazen steentjes. De steentjes zijn nu rupsen geworden en die mogen met de pincet op kleur in het goede bakje gedaan worden.  Zo zijn we de hele week bezig met de woorden eitjes, rups en de kleuren.

Op de groep hebben we een tekenbord neergezet. Aan de ene kant kan met krijt getekend worden en de andere kant kan papier op vast gemaakt worden. In het boek komt de zon op en de peuters verven met de kleuren rood, geel en oranje zelf een mooie zon.

De tweede week zien we in het boek hoe de rups zich door fruit heen eet. Hierbij komt tellen aan de orde en ook de dagen van de week. Op de muur bij de ontdektafel krijgt de rups nu al het fruit van de dag opgeplakt op het lijf. Eén appel, twee peren, drie pruimen, vier aardbeien en vijf sinaasappels. De peuters tellen mee en leren gelijk dat de dagen van de week namen hebben. Aan de knutseltafel kan met naald en draad een aardbei of appel geregen worden. Dit is heel precies werk om de naald door de kleine gaatjes te krijgen en de draad door te trekken. Iets makkelijker is het rijgen met een dikke veter met gekleurde kralen. We hebben kralen in de vorm van fruit. De peuters laten trots hun geregen kettingen zien.

Juffendag bij peuteropvang De Buurtkabouters

Bij de Buurtkabouters is met alle peuters juffendag gevierd. De juffen vieren dan hun verjaardagen tegelijk en als voorbereiding daarop hebben we de laatste 2 weken in de kring muziek gemaakt. De peuters mochten zelf een instrument uitzoeken en gebruiken. We luisteren naar elkaars instrument, want er zijn verschillende die een ander geluid maken. We proberen hard en zacht muziek te maken, langzaam en snel en natuurlijk zingen we gezellig liedjes erbij. Wat is dit leuk om te doen.

In de huishoek worden veel cup-cakejes gebakken. Het pak meel bekijken we. Wat hebben we nodig en wat moet er allemaal in de mengkom. Met de maatbeker wordt water gepakt en met de garde wordt geroerd. De cup-cakevormpjes gaan in de muffinvorm en dan de oven in. Even aan de knoppen draaien en klaar is het. Om de cakejes uit de oven te halen doen de peuters hun handen in de ovenwant want het is warm. Ja, er wordt heel serieus gebakken in onze huishoek en vaak mogen wij komen proeven.

En dan is het echte feest. Alle peuters zijn uitgenodigd en het is een gezellige drukte. Eerst wordt er op de groep een muziekinstrument geknutseld. Een wc-rolletje mogen de peuters versieren met stickers en dan gaat er rijst in en een mooi lintje eraan. Hiermee kunnen ze zelf muziek maken. Daarna zijn we met z’n allen naar het speellokaal gegaan. Daar is alles versierd en er zijn ballonnen en serpentines en muziek. De disco gaat aan en de peuters kunnen lekker dansen en bewegen op de liedjes. Wat gezellig. En tot slot hebben we op de groep allemaal gesmikkeld van patat met een knakworst. De juffen zijn verwend met een mooi cadeau en hebben, net als de peuters, genoten van het feest. Dank aan de oudercommissie die dit georganiseerd heeft.

 

 

Hondje op visite bij de Buurtkabouters

De voederbol en de zaadjes zijn nog steeds interessant. Regelmatig gaan de peuters van de Buurtkabouters dit bekijken en voelen. Wie kan er zelf een grote bol of kleine zaadjes tekenen. Met wasco mogen de peuters dit proberen in een vogelhuisje te tekenen. Daarna mogen ze met de kwast met ecoline eroverheen. Het lijkt wel toveren want nog steeds zien ze de wascotekening.

In de BSO-ruimte liggen spelletjes die ook geschikt zijn voor de peuters. Soms gaan we met een klein groepje aan de tafel één van die spelletjes doen. Zoals het kleurenspel. Ieder kind heeft een kaart waar verschillende dieren met verschillende kleuren op komen te liggen. Gooien met de kleurendobbelsteen en dan het dier met de juiste kleur erbij zoeken. Kijken of je jouw kaart vol kan krijgen. Zo oefenen we de kleuren maar ook het wachten op je beurt en elkaar helpen als de ander moeite heeft het goede dier te pakken.

Op de praatplaat van LOGO3000 staat een foto van een hond. De woorden snuit, oren, neus, poten en staart komen aanbod. Eén van de leidsters komt langs met haar eigen hond. Eerst zitten de peuters nog in de kring. Rustig kijken we samen naar de hond, wijzen en noemen alles aan en op, wat ook op de plaat staat. Als iedereen gaat spelen en de hond gezellig los door de groep loopt, komen de peuters steeds bij hem kijken. En wie met hem wil spelen of hem wil aaien, mag dat samen met leidster doen. Wat is er mooier voor kinderen om de nieuwe woorden in het echt te oefenen en te ervaren.

Brr, het is koud bij de Buurtkabouters

Het nieuwe jaar is met veel regen begonnen, maar nu is het buiten koud en vriest het licht. We lezen bij de Buurtkabouters over “Anna en de Winter”. Zij maakt een voederplank voor de vogels. De vogels kunnen minder eten vinden, daarom gaan we ze ook helpen. We rijgen honingringen aan chenilledraad en hangen het in de boom. Op een wc-rolletje smeren de peuters speciale vogelpindakaas en daarna rollen ze het door het vogelzaad. Touwtje erdoor en dit kan ook in de boom gehangen worden.

Buiten ligt wat sneeuw op het gras, ook al is het bevroren, dan kunnen we er wel mee spelen. We ontdekken dat het koud is en hard. Daarom gaan we het met schepjes van het gras halen en in emmertjes verzamelt. Sommigen gaan met hun wanten aan de sneeuw pakken en in de lucht gooien. Het sneeuwt! Wat zijn ze hier druk mee.

Binnen doen we in de zandwatertafel ijsblokjes. Deze gaan natuurlijk langzaam smelten. Dit ervaren de peuters want er komt steeds meer water in de tafel te liggen. En dat kunnen ze dan weer met lepels opscheppen, in bakjes doen en eindeloos herhalen.

Onze kinderopvang is net als de echte wereld

De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

Startblokken: zoals de échte wereld

Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

Herkenbaarheid

Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

Kosteloos materiaal

Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

Feest

Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

Kerst bij de Buurtkabouters

De groep van de Buurtkabouters is door de kinderen in kerstsfeer gebracht. Samen de kerstboom versieren. Met slingers, ballen en ook een zelfgemaakte kerstbal. Door strijkkralen te rijgen aan een chenille draad is het een kleurige versiering geworden. Natuurlijk mochten de kinderen deze ook in de boom ophangen.

Op de schildersezel hebben ze zelf een kerstboom mogen verven. Eerst goed kijken hoe de boom er eigenlijk uitziet en hoe ga je die dan met verf maken. De boom is groen, dus met groene verf allemaal takken maken.

Op donderdag 22 en vrijdag 23 december is het kerstfeest gevierd. De kinderen begonnen met het eten van een heerlijk kerstontbijt. Alle ouders hadden van alles mee genomen en er waren feestelijk gedekte tafels om aan te zitten. Gezellig rondom de kerstboom en met de zelfgemaakte lichtjes aan. De ochtend is met ouders afgesloten met het zingen van liedjes en het verhaal van de 10 kaarsjes. Met een kerstcadeautje in de hand en de gemaakte lichtjes zijn de peuters naar huis gegaan.

We wensen iedereen fijne feestdagen en een gezond 2023!

Insecten en herfstmaterialen bij de Buurtkabouters

Elk jaar organiseert de Oudercommissie een herfstwandeling waar alle kinderen van de Buurtkabouters en BSO Kleurrijk met hun familie aan kunnen deelnemen. De 1e zaterdag van de herfstvakantie was het zover. Het was een tocht met onderweg allerlei opdrachten, die enthousiast werden gemaakt. Aan het eind was er drinken met iets lekkers en een cadeautje. Het was een geslaagde ochtend.

De zandwatertafel ligt nu vol met allerlei herfstmaterialen. Hierin liggen noten, bladeren en takjes. Alles door de peuters zelf gezocht. Er liggen insecten, kabouterfiguurtjes en een interactieve speelpaddenstoel staat ertussen. De peuters laten de noten rollen van de schuine kant, stapelen, maken rijtjes, doen ze door de openingen in de paddenstoel etc. De insecten lopen of kruipen over de rand of in de paddenstoel. De bladeren worden vastgehouden, mee gezwaaid, in stukjes gescheurd. Er is zoveel te ontdekken en te spelen.

Met al deze materialen kun je ook spelen in scheerschuim. Op tafel wordt een flinke hoeveelheid scheerschuim gespoten en de noten en bladeren worden erbij gelegd. Wat kun je hiermee doen? Algauw gaan de peuters heerlijk met de handen het scheerschuim ontdekken en de noten en bladeren er doorheen rollen of inleggen enz. Wat een plezier!

© 2024 Media Magneet