Overzicht Peuteropvang Buurtkabouters

Themanieuws en het jaarlijkse uitje

Wat een leuk thema: ‘Wij verkopen ijs!’ In de ijssalon wordt veel ijs geschept en verkocht. Ook kun je ijs scheppen van slagroom. Op onze Tuff-tray hebben we dotten slagroom gespoten en met de ijslepel scheppen de peuters bolletjes in verschillende bakjes. Dit is heel ander materiaal dan de gekleurde pompons in de ijssalon en schept dus ook anders. Het is dunner en is moeilijker in de bakjes te krijgen.

Soms zijn er ijsjes op een stokje die meerdere kleuren hebben. Dit gaan we knutselen met verschillende gekleurde strookjes papier. Het papier kunnen de peuters scheuren met de vingers of knippen. Dit zijn twee vaardigheden die nog niet zo makkelijk zijn en er wordt druk geoefend. Daarna proberen de strookjes onder elkaar op het ijsje te plakken. Wat een lekkere ijsjes worden het.

Ons jaarlijks uitje is dit keer naar de Ezelboerderij. Er wordt volop gespeeld in de speeltuin. We gaan bij alle dieren kijken en soms mogen we ertussen lopen en de dieren aaien.  De een vindt dit wat spannend, de ander niet. Na een poosje gaan we met z’n allen wat drinken en is het tijd voor een ritje in de ezelkar. Met een paar kinderen tegelijk zitten in de kar en dan met wel 4 karren achter elkaar een wandeling maken. Wat hebben de peuters genoten!

Thema groente en fruit bij De Buurtkabouters

Het thema “groente en fruit” hebben we afgesloten met een heus buffet. Aan de ouders van de Buurtkabouter peuters hebben we gevraagd iets te maken met hun peuter wat hij/zij lekker vindt. Veel ouders hadden iets meegenomen, soms eten uit hun thuisland. Zo waren er meerdere typisch Syrische gerechten en uit Oekraïne en Ierland. Hoe mooi is het om op deze manier iets van elkaars cultuur te leren. Alle hapjes bij elkaar maakte een lekker buffet en het was een gezellig samenzijn.

Nu zijn we alweer bezig met het volgende thema: “Wij verkopen ijs!”

Dit vinden de peuters helemaal geweldig. Allereerst hebben we gekeken in de schattenmand, welke materialen zij al kennen die bij dit thema passen. Er waren weinig verrassingen, het meeste was bekend en werd benoemd. Daarna hebben we gezamenlijk de ijssalon ingericht. Hier kan volop rollenspel gespeeld worden. Ze zijn de ijsverkoper, die druk is met ijsscheppen en afrekenen of de klant die ijs komt kopen en op het terras kan gaan zitten.

We genieten van het spel dat we zien ontstaan.

Groente en fruit bij de Buurtkabouters

Bij het ontdekken en leren over fruit is het ook heerlijk om het fruit om een andere manier te eten en proeven. Daarom gaan we smoothies maken. Samen met de peuters van de Buurtkabouters bekijken we hoe dit moet. De schil van de verschillende soorten fruit moet er natuurlijk af. We snijden het fruit in stukjes en dan kan het in de blender. We hebben een sinaasappel uitgeperst en dit erbij ingedaan en dan moet de blender zijn werk doen. Allemaal mogen de peuters even op de blender drukken zodat deze het fruit gaat malen. Daarna krijgt iedereen in een beker wat van de smoothie. We hebben ook smoothies gemaakt met alleen geel fruit en alleen rood fruit met yoghurt erin. Zo hebben we twee verschillende kleuren en smaken.

Nu zijn we over groenten aan het leren. In de ontdekhoek hebben we verschillende soorten groenten. Broccoli, paprika, champignons en een witte kool. We halen een stronk van de broccoli af en een blad van de witte kool zodat de peuters goed kunnen zien, voelen en ervaren hoe de groente eruitziet. Broccoli heeft heel veel kleine knopjes en de stronk lijkt wel op een boom, vinden ze. De kool bestaat uit harde, gladde bladeren over elkaar heen en lijkt op een bal. Een paprika heeft een hele andere binnenkant en een paddenstoel is een steeltje met een hoedje. Ook voegen we nu groenteknuffels en de woordkaarten toe. Op het raam komt een grote poster met alle soorten groente te hangen, bij die van het fruit. Zo kunnen de peuters de groente, woordkaarten of groenteknuffels opzoeken op de poster of bij elkaar sorteren.

Om te laten zien hoe groente groeit, hebben we een kleine kas met groenteplantjes. We bekijken de plantjes en welke groente het gaat worden door de eetbare groente erbij te houden. De kinderen mogen helpen de plantjes erin te zetten en daarna water geven. Naamkaartjes en foto’s gaan erbij. De kap gaat erop en nu gaan we elke dag kijken of de plantjes gaan groeien en water geven. Ook hebben we nog tuinkers gezaaid. Dit groeit snel dus kunnen we binnenkort een crackertje met tuinkers eten.

Groente en fruit-thema bij De Buurtkabouters

Ons nieuwe thema gaat over groente en fruit. Daarom zijn we met de peuters naar de winkel geweest. Ieder mocht een eigen mandje vasthouden om het fruit in te doen. Het moest ook gewogen worden, dan de prijs erop plakken en op naar de kassa. Zelf hebben ze het fruit op de band gelegd en na het betalen alles in de tas gestopt. Toen zijn we terug gewandeld naar peuteropvang De Buurtkabouters.

Daar hebben we al het fruit in de kring goed bekeken. Hoe ziet het eruit, welke vorm heeft het, welke kleur, hoe smaakt het? De meeste kinderen kennen wel de gebruikelijke fruitsoorten als appel, peer en banaan. Nu hadden we een mango, een passievrucht, ananas, meloen, pruim en nog veel meer. Elke keer als we een stuk fruit doormidden sneden, bleek de binnenkant verschillend te zijn. Een grote of kleine pit of juist veel hele kleine pitjes, dezelfde of een andere kleur dan de buitenkant. Moet er wel of niet een schil van af of kun je het zo eten? Er is ontzettend veel te ontdekken. En proeven en opeten natuurlijk.

In de ontdekhoek hebben we nu een fruitschaal staan met echt fruit erin. Maar er zijn ook woordkaarten, plaatjes en de platen van LOGO3000, een taalontwikkelingsprogramma. De peuters kunnen ook spelen met fruitknuffels en natuurlijk boekjes lezen over fruit en verschillende puzzels maken. In de huishoek ligt houten snijfruit. Zo is in verschillende hoeken hetzelfde thema terug te vinden om mee te spelen en erover te leren.

Nationale voorleesdagen bij De Buurtkabouters

De peuters van peuteropvang De Buurtkabouters zijn nog met het thema ‘Help! Een verrassing!’ bezig. De Vos houdt van rustig spel en de Eekhoorn van wild spel. Elke week kijken we wat er in de picknickmand zit. De eerste keer waren dit appels. De peuters hebben rustig aan de tafel hun eigen appel geverfd. Zelf de kleur kiezen en proberen de ronde vorm van de appel te verven. En tot slot het steeltje maken.

In het speellokaal worden de appels vervangen door pittenzakken. Daarmee kun je gooien. Omhoog, naar voren of werpen in een mand, over een bank heen en ook op je hoofd, hand of schoen laten liggen. Er wordt van alles uit geprobeerd.

Toen zaten in de picknickmand 2 taartvormpjes. Het rustige spel hiermee was in de zandtafel met kinetisch zand zelf taartjes maken. Ook cakevormpjes en koekvormpjes lagen in de tafel. De Vos zat er rustig bij in de hoek en mocht er soms een “hapje” van nemen. Er zijn veel taartjes gebakken. Het wilde spel van de Eekhoorn beeldden we uit in de bouwhoek. In een bak zaten diverse materialen om mee te bouwen zoals taartvormpjes, cakevormpjes maar ook kurken en houten ringen. De peuters hebben door de open en dichte vormen ontdekt dat iets niet alleen op elkaar kan, maar ook over en in elkaar. Er ontstonden “rommelige” torens door de verschillende vormen. De kinderen vonden dit maar wat leuk.

Dan zitten in de mand 2 bekers. In het speellokaal gaan we zitten of liggen op matjes en met de beker in de hand maken we rustig ronde bewegingen. Boven je hoofd of voor je buik, een groot of klein rondje. Ook ons been kan een rondje maken, oei dat is moeilijk. Maar er wordt ook wild spel gedaan met de bekers. Er zijn ook borden en bakjes bij. Deze liggen verspreid door het lokaal. De peuters rennen rond en verzamelen deze spullen en gooien het in de picknickmand. Oh, wat een rommel is het in de picknickmand. Nog een keer alles verspreid door het lokaal, de peuters gaan het weer snel ophalen en dan sorteren. Welke beker, bord en bakje hebben dezelfde kleur en horen bij elkaar? Nu past alles netjes in de picknickmand!

 

Sneeuwpret en nationale voorleesdag bij De Buurtkabouters

Op het plein van De Buurtkabouters ligt dagenlang een laagje sneeuw waar we heerlijk in spelen. Vanwege de kou hebben de kinderen mutsen, dassen en handschoenen bij zich en dat moet natuurlijk allemaal aan. Hoewel we stimuleren zoveel mogelijk zelf te doen, vraagt dit toch wel onze hulp. Buiten wordt de slee erbij gepakt en de peuters zitten er om de beurt op en duwen of trekken elkaar, wat nog niet meevalt. We hebben bij de glijbaan een kleine helling en die is natuurlijk helemaal leuk om vanaf te glijden. Ook met scheppen en bezems zijn de peuters druk in de weer. En natuurlijk de sneeuw naar elkaar en ons toegooien. Wat een sneeuwpret!

We zijn met ons nieuwe thema begonnen. Help! Een verrassing! Dit is het boek dat centraal staat tijdens de Nationale Voorleesdagen (24 januari t/m 4 februari). Het gaat over een vos, die een verrassing krijgt van zijn vriendinnetje de eekhoorn. Maar wat is nou die verrassing? Vos vindt het spannend want eekhoorn houdt van wilde, drukke activiteiten en hij meer van rustige, veilige dingen doen. Uiteindelijk is de verrassing een picknick.

We gaan het daarom veel hebben over wat is een verrassing en picknicken. De ouders hebben we gevraagd om een picknickmand en -kleed waarmee de peuters rollenspel kunnen spelen. Daar is gehoor aan gegeven en er zat zelfs iets lekkers in die picknickmand. Dus hebben we al meerdere dagen met z’n allen, midden in de groep, op een kleed gezeten en gegeten. Ook in de winter kun je picknicken, gewoon binnen. En de peuters gaan dit nu zelf na spelen vanuit de huishoek.

Sinterklaasperiode bij de Buurtkabouters

De sinterklaasperiode is altijd een gezellige tijd. De groep van de Buurtkabouters wordt versierd, er zijn Pietenpakken om aan te trekken, nepkadootjes om in de schoorsteen te gooien en nog veel meer. De peuters mochten allemaal een oude gymschoen verven in vrolijke kleuren. Dat hadden ze nog nooit gedaan en vonden ze maar wat leuk. Het klittenband, de neus, de hak en soms ook de binnenkant werd met veel verf gekleurd. Toen ze droog waren, mochten ze één voor één hun schoen zetten, bij de schoorsteen. En de keer daarop, mochten ze bij binnenkomst, samen met papa of mama kijken wat er in hun schoen zat. De pepernoten vonden ze interessanter dan het kleine kadootje.

Pietengym is eigenlijk ook altijd een vast onderdeel in deze periode. In het speellokaal hadden we een parcours uitgezet waarbij ze konden klimmen, onderdoor kruipen, overheen klimmen, glijden, op de trampoline springen en tot slot een pakje in de schoorsteen gooien. De peuters hebben volop meegedaan en gingen met een Pietendiploma naar huis.

En dan is er nog het Sinterklaasfeest. De peuters mochten speculaas versieren, de baard van Sinterklaas maken met scheerschuim en een telspel met pepernoten doen. De pepernoten mochten ze daarna natuurlijk opeten. Ook hebben we gezellig aan tafel met elkaar de opgegeten en aan het einde van de ochtend kwamen de ouders meedoen. Met elkaar hebben we allerlei liedjes gezongen, spelletjes in de kring uitgebeeld en tot slot kregen ze hun kado. We hebben genoten van alle blije gezichtjes tijdens het uitpakken. Nu op naar de Kerst.

Vacature pedagogisch medewerkers (2-24 uur)

Krijg jij energie van het werken met kinderen? Ben jij in staat zijn om een gezellige huiselijke sfeer te creëren? Heb jij affiniteit met kinderen tussen de 0-12 jaar? Voor onze kinderdagopvang (0-4 jaar), peuteropvang (2-4 jaar), VSO en (Vakantie) BSO (4-12 jaar) zijn wij op zoek naar nieuwe medewerkers. 

Wij zijn Koppel-Swoe, een organisatie in de gemeente Epe die staat voor opgroeien, welzijn en verbinden. We maken meedoen mogelijk en gaan daarbij uit van de eigen kracht en talenten van mensen.

Uitgaan van het kind

Binnen onze kinderopvang gaan wij uit van het kind. Wij kijken naar kinderen en hun behoeften en spelen hier op in. Onder andere door de inzet van de drie pedagogen (de andere kinderen, de volwassenen en de ruimte en materialen) stimuleren wij kinderen in hun ontwikkeling. Buiten spelen staat bij ons hoog in het vaandel: buiten zijn is goed voor kinderen, ze ontdekken, zijn in beweging en kunnen zich optimaal ontwikkelen. Een huiselijke sfeer is bij ons belangrijk: gezelligheid, aandacht, doen waar je zin in hebt.

Onze pedagogisch medewerkers zijn heel belangrijk. Zij vangen de kinderen met liefde en aandacht op en zorgen dat elke dag weer een topdag voor de kinderen is! We zorgen dan ook goed voor hen; regelmatig staat er een scholing of cursus op het programma, we hebben een pedagogisch coach die medewerkers ondersteuning biedt waar nodig en we denken mee met hen als ze bijvoorbeeld een dag vrij willen. Ouders kiezen voor Koppel-Swoe vanwege onze liefde voor het kind, vanwege onze kindgerichte benadering en vanwege onze flexibiliteit.

Al met al zorgt dit voor tevreden kinderen, ouders en pedagogisch medewerkers en daar zijn wij trots op!

Solliciteren?

Wil jij hier bij horen en samen met ons trots zijn op alles wat we doen? Vul dan hieronder het sollicitatieformulier in. Wil je eerst nog wat vragen of een keer komen kijken? Dat kan ook! Stuur gerust een mailtje naar Hester Rook via h.rook@koppelswoe.nl, bel of stuur een app naar 06-20 21 92 00.

Pssst…

Wist je dat je met heel veel verschillende opleidingen in de kinderopvang kan werken? Wil je weten of je het juiste diploma hebt? Of ben je nog bezig met een MBO/HBO en heb je inmiddels 50% van je studiepunten behaald. Dan zou het zomaar kunnen dat jij ook al aan de slag kunt in de kinderopvang. Leuke bijbaan toch? Benieuwd naar welke diploma’s passend zijn? Kijk dan op deze website: www.kinderopvang-werkt.nl/diplomacheck-kinderopvang. Daar kan je heel eenvoudig checken of je met jouw opleiding of diploma bij ons aan het werk kan!

 

Sollicitatieformulier kinderopvang

Stap 1 van 6

  • Persoonlijke gegevens

“Wij gaan naar de dierentuin” thema bij De Buurtkabouters

Wat zijn de peuters van De Buurtkabouters druk aan het spelen met alle materialen die bij ons thema “Wij gaan naar de dierentuin” horen. Ook dieren moeten eten. De peuters bedenken dat ze vast wel brood lusten. We overleggen hoe we de dieren eten zullen geven. In de huishoek besluiten ze dit al gauw. Maar hoe moet dat dan? Gewoon aan de tafel. Voor peuters geen probleem. De tafel wordt gedekt met bordjes, voerbakken en het mandje met brood. En de dierenknuffels worden uit hun hok gehaald en op stoeltjes gezet. Wat zijn de kinderen trots dat ze dit geregeld hebben. En wat hebben de dieren lekker gegeten, zittend aan de tafel in de huishoek.

In de senso-motorische bak zit spliterwten met bonen. Daarbij hebben we dieren en boomschijfjes en stammetjes gedaan. Dit soort materialen zijn gericht op de zintuiglijke en motorische ontwikkeling. Onder zintuiglijke ontwikkeling verstaan we horen, ruiken, voelen, zien, en proeven. Sommige kinderen vinden het alleen al heerlijk om met hun handen door de erwten en bonen te gaan of deze tussen hun vingers te laten glippen. Anderen gaan al veel meer manipuleren met de andere materialen of laten de dieren bewegingen maken, zoals op een schijfje staan. Omdat er twee bakken in de tafel zijn, kunnen er twee kinderen tegelijk spelen. Soms ieder op zichzelf maar er ontstaat ook vaak prachtig samenspel. En ze weten algauw dat het niet bedoeld is om in de mond te stoppen.

De Buurtkabouters zit in MFC Kleurrijk, een Multi Functioneel Centrum, samen met de Buurthoeve, de W.G. v.d. Hulstschool en de Hoge Weerdschool. Regelmatig is er contact tussen de scholen en de speelzaal/peuteropvang. Zo ook tijdens de open dag van de Hoge Weerdschool. Buiten hadden zij een springkussen staan en er was tijd vrij gemaakt zodat de peuters hierop konden springen. En dat vonden ze maar wat leuk!

“Wij gaan naar de Dierentuin” thema bij de Buurtkabouters

De meeste peuters bij de Buurtkabouters zijn wel eens in een dierentuin geweest. Ons schattenmandje zit vol knuffels van dieren uit de dierentuin. We bekijken en herkennen de dieren en er komen gelijk allerlei verhalen los. Van huis mogen ze een knuffel meenemen die gedurende het thema bij ons op de speelzaal komt logeren. Er zijn al veel knuffels meegenomen en deze worden trots in de kring getoond. Met elkaar hebben we een groot hok gemaakt en zodat er mee gespeeld kan worden. We hebben al veel apen, een rog, een zebra en een hele grote olifant.

Het boek van “Bobbi in de dierentuin” staat centraal. De afbeeldingen zijn vergroot zodat we praatplaten hebben om met elkaar te bekijken. Steeds komen er meer platen en dieren bij totdat we alles van het boek bekeken hebben en zo bouwen we langzaam de verhaallijn op. Uiteindelijk zullen we het hele boek gaan lezen. Peuters wijzen enthousiast van alles aan op de plaat en zo komen er weer veel woorden aanbod. Die woorden komen ook terug bij het spelen met de knuffels. Herhalen is heel belangrijk bij het aanbieden van nieuwe woorden en spelenderwijs gaat dit ongemerkt.

In de bouwhoek hebben we ook dieren. Deze zitten allemaal bij elkaar in één bak. In de dierentuin hebben ze hun eigen hok of verblijf. De kinderen gaan gelijk aan de slag met blokken, schijven, boomstammetjes om hokken te bouwen. Ook ontstaat er spel doordat een peuter de leeuw naar alle andere dieren laat grommen en deze wil opeten. Het is maar goed dat ze in hokken zitten. Gelijktijdig merken we dat de peuters de dieren al gaan sorteren. De giraffen, neushoorns, tijgers, ze gaan soort bij soort in een hok. Hoe mooi om deze spelontwikkeling te volgen.

© 2024 Media Magneet