Overzicht Peuteropvang Buurtkabouters

Vacature pedagogisch coach/beleidsmedewerker (11 uur per week)

I.v.m. de groei van onze kinderopvang  zoeken wij voor 11 uur per week een nieuwe collega. Samen met onze andere pedagogisch coach/beleidsmedewerker zorg je voor de ondersteuning van de pedagogisch medewerkers in onze kinderopvang, die het dagelijkse werk doen en zorg dragen voor ‘onze’ kinderen.

Ouders kiezen voor Koppel-Swoe kinderopvang vanwege onze kwaliteit, onze liefde voor het kind, onze kindgerichte benadering en onze flexibiliteit. Daar zijn we trots op én dat blijven we uiteraard nastreven. Jij hebt daar als pedagogisch coach/beleidsmedewerker een belangrijke rol in. Met je directe collega en in samenwerking met de leidinggevenden ondersteun je de pedagogisch medewerkers in hun werk en ontwikkeling door een goed beleidsplan en coaching-on-the-job. Zo verbeteren we samen continu de kwaliteit van onze kinderopvang.

Als pedagogisch coach ben je de spil tussen het pedagogisch beleid en de uitvoering hiervan. Onze pedagogisch medewerkers zijn heel belangrijk. Zij vangen de kinderen met liefde en aandacht op en zorgen dat elke dag weer een topdag voor de kinderen is! We zorgen dan ook goed voor hen. Regelmatig staat er een scholing of cursus op het programma en jij coacht de pedagogisch medewerkers en de teams op de locaties in de uitvoering van hun werkzaamheden. Ook draag je bij aan de professionele ontwikkeling van de pedagogisch medewerkers en zorg je ervoor dat onze pedagogische visie wordt uitgedragen. Je werkt (mee) aan diverse beleidsstukken en de implementatie hiervan.

Over Koppel-Swoe

Koppel-Swoe is de organisatie voor kinderopvang en welzijn in de gemeente Epe. Wij stimuleren het welzijn en de groei van jong tot oud. Dit doen wij vanuit de visie dat iedereen er toe doet, kan meedoen en bijdragen. Alle verschillen mogen er zijn en iedereen mag zichzelf zijn. Wij pakken vragen van inwoners op. Voor ons is geen vraag teveel.

Binnen onze kinderopvang gaan wij uit van het kind. Wij kijken naar kinderen en hun behoeften en spelen hier op in. Onder andere door de inzet van de drie pedagogen (de andere kinderen, de volwassenen en de ruimte en materialen) stimuleren wij kinderen in hun ontwikkeling. Buiten spelen staat bij ons hoog in het vaandel. Buiten zijn is goed voor kinderen, ze ontdekken, zijn in beweging en kunnen zich optimaal ontwikkelen. Een huiselijke sfeer is bij ons belangrijk: gezelligheid, aandacht, doen waar je zin in hebt.

Wij zijn op zoek naar een collega, die:

  • enthousiast is over onze organisatie, zich kan vinden in onze pedagogische visie en passie heeft voor werken in de kinderopvang;
  • in bezit is van een diploma dat voldoet aan de kwalificatie-eisen van de CAO Kinderopvang;
  • goede coachende vaardigheden bezit voor het ondersteunen en stimuleren van pedagogisch medewerkers volgens onze pedagogische visie;
  • kennis heeft van ontwikkelingsfases en ontwikkelingsgebieden van jonge kinderen en van voorschoolse educatie (VVE);
  • er energie van krijgt om samen met Melle (onze andere pedagogisch coach/beleidsmedewerker) en de leidinggevenden van de kinderopvang een bijdrage te leveren aan het (mede)verbeteren van het beleid.

Wij bieden:

  • Een zelfstandige en afwisselende functie voor 11 uur per week in een organisatie die volop in beweging is;
  • Werktijden in overleg;
  • De aanstelling is voor een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt het dienstverband verlengd, een vaste aanstelling behoort tot de mogelijkheden;
  • Salariëring conform CAO Kinderopvang;
  • Verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een eindejaarsuitkering en een goede pensioenvoorziening.

Interesse voor de vacature pedagogisch coach? Neem contact op!

Spreekt de vacature je aan en lijkt het je leuk om onderdeel te worden van ons team? Stuur dan vóór 15 november je CV en een korte motivatie o.v.v. pedagogisch coach naar personeelsadministratie@koppelswoe.nl of vul hieronder het vacatureformulier in. Wil je eerst nog wat vragen? Dat kan ook! Mail of bel dan naar Melle de Vos (pedagogisch coach/beleidsmedewerker), m.devos@koppelswoe.nl of 06-44 19 83 94.

 

Sollicitatieformulier Pedagogisch coach/Beleidsmedewerker

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, pdf, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
    • Sleep bestanden hierheen of
      Toegestane bestandstypen: jpg, pdf, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
      • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Buurtkabouters spelen in het kabouterbos

      We zijn volop bezig met het thema “Spelen in het Kabouterbos”. Bij peuteropvang Buurtkabouters zijn meerdere hoeken aangekleed met herfstmaterialen. Zo is er een grote “paddenstoel” waaronder gespeeld kan worden met een vormenpaddenstoel en kaboutertjes. De peuters kunnen deze erin en uitdoen, door de openingen in de hoed stoppen. Maar om dan de kabouters in de paddenstoel te krijgen moet er gedraaid worden om de opening op de goede plek te krijgen. Dit is veel uitproberen.

      Er staat een tuff-tray gevuld met bladeren, houten paddenstoelen in verschillende grootte en kleuren en er zijn echte eikels, dennenappels en kastanjes. Met een vergrootglas kunnen de peuters bekijken hoe iets ervan heel dichtbij precies uitziet. Er worden allerlei ontdekkingen gedaan. Het kijken door het vergrootglas is erg interessant. Maar we zijn ook veel aan het tellen, ordenen en rangschikken van de materialen en ook de kleuren komen aan bod. En wat is er leuker dan de bladeren op je hand te leggen en ervan af te blazen. Want het waait erg hard in de herfst en de bladeren waaien uit de bomen.

      Natuurlijk zingen we veel liedjes en beelden we deze ook uit. Bij het blazen van de bladeren hebben we een leuk liedje, die we in de kring allemaal mee kunnen doen. Ook is een poef in de vorm van een paddenstoel. Daar zingen we het liedje ‘’op een grote paddenstoel” natuurlijk bij. Om de beurt mag een kindje erop zitten en aan het eind van het liedje doen alsof ze vallen met de beentjes in de lucht. Geweldig om te doen.

      De peuters mogen hun eigen gezicht een kaboutermuts en baard geven door te verven en watten te plakken.

      De oudercommissie heeft een herfstwandeling georganiseerd. Alle ouders van de speelzaal en BSO Kleurrijk waren uitgenodigd. Onderweg waren er opdrachten en aan het eind konden de kinderen de “schat” opgraven. Een hele gezellige middag met elkaar.

      Geslaagde herfstwandeling bij BSO Kleurrijk

      De herfstvakantie gaat bijna beginnen, afgelopen weekend hebben we alvast genoten van een prachtige herfstactiviteit van BSO Kleurrijk. Op zaterdag 19 oktober 2024 vond onze gezellige herfstwandeling plaats samen met de Buurtkabouters.

      Met een groep van maar liefst 30 kinderen en hun papa’s, mama’s, opa’s en oma’s hebben we genoten van een actieve wandeling door het bos. Tijdens de wandeling stonden de kinderen voor verschillende kabouteropdrachten. Van paddenstoelen spotten tot het wakker maken van de kabouters in hun kabouterhuisjes:

      ieder kind had plezier!

      Nadat de wandeling was afgelopen en de herfstschat was opgegraven bovenop de zandbult, was het tijd voor een wat drinken en koekje. Nog even samen een foto maken en toen was de geslaagde middag weer tot zijn eind gekomen.

      We willen graag de oudercommissie bedanken voor het organiseren van de leuke herfstwandeling en alle ouders, grootouders en natuurlijk de kinderen bedanken voor hun deelname en hopelijk tot volgend jaar!

      Start van het schooljaar bij de Buurtkabouters

      Na de zomervakantie starten er vaak nieuwe peuters. Eerst komt een kindje een ochtend wennen, even samen met papa en/of mama en ook een uurtje zonder hen. Wij staan met 2 pedagogisch medewerksters en een van hen wordt de mentor van de peuter. Deze leidster zal, zeker de eerste keren, bij het kindje in de buurt blijven om een band op te bouwen en vertrouwen te schenken. Als een peuter echt gaat starten, mag het een hele ochtend komen. Is dit nog te spannend dan wordt het wennen langzaam opgebouwd. Alles in overleg met de ouders en altijd in het belang van het kind.

      Na 6 weken zomervakantie moeten peuters altijd weer even wennen aan de structuur en regels van de speelzaal. Daarom beginnen we met het thema ‘Welkom’. We praten over en bekijken onze dagritmekaarten. Dit zijn foto’s van de verschillende kringen en activiteiten. Structuur is erg belangrijk zeker in het begin bij nieuwe kinderen. Wat gaan we doen, wat komt eerst en wat daarna. Door het gebruik van de dagritmekaarten krijgen de peuters duidelijkheid, zorgt voor een veilig gevoel en groeit hun vertrouwen. In de eerste kring vertellen we daarom ook altijd wat we die ochtend gaan doen. Ook bekijken we onze tassen en wat we meenemen naar de speelzaal. We oefenen onze namen door middel van een liedje en het rollen van de bal naar de volgende peuter. Met spelmaterialen kunnen de peuters het ritme naspelen. Zoals een schooltje met poppetjes, maar ook een kring maken van siliconen poppetjes.

      Spelen bij de scholen in MFC Kleurrijk
      Peuteropvang de Buurtkabouters zit met de Hoge Weerdschool en de W.G. v.d. Hulstschool in hetzelfde gebouw. Ondanks dat ieder een eigen ingang heeft, zien we elkaar geregeld. De buitenterreinen liggen om het gebouw heen. Zo ook aan de achterkant, waar wij ons buitenplein hebben. Als wij buiten spelen kunnen we contact hebben met de kinderen van beide scholen. Erg leuk zeker als er broertjes of zusjes op school zitten. Maar ook peuters die doorstromen blijven we op die manier zien. Elke paar weken gaan de peuters spelen met de kleuters van de scholen. Soms binnen in de klas en soms buiten. Zo is de overstap voor een peuter naar de basisschool minder groot. Ze kennen de juffen, de kleuters en het lokaal al.

      Het schooljaar afsluiten bij Buurtkabouters

      Met het thema ‘wij verkopen ijs!’ kunnen de peuters van peuteropvang Buurtkabouters heel goed buiten aan de slag. Natuurlijk in de zandbak maar ook in de sensomotorische bak. Deze is gevuld met kinetic sand en diverse materialen om ijsjes mee te maken. Hoorntjes, scheppen, bakjes in allerlei kleuren. Het kinetic sand leent zich hier goed voor omdat het zand aan elkaar plakt. Je kunt hier makkelijk vormen of bolletjes van maken en voelt een beetje magisch aan de handen. Kinderen vinden dit geweldig om mee te spelen en experimenteren.

      Met ecoline knutselen is ook een uitdagende activiteit. Allereerst wordt een hoorntje en 3 bolletjes (van wattenschijfjes) opgeplakt.  De ecoline gaat met een pipet op het wattenschijfje. Dit vraagt veel van de fijne motoriek. De pipet is niet erg groot, het indrukken hiervan is maar een kleine beweging met de vingers en het loslaten ook. Verrukt zien ze dat de gekleurde vloeistof nu in de pipet zit. Wachten tot je met de pipet boven de wattenschijf bent dan pas weer knijpen. En tot hun verbazing loopt de ecoline mooi uit op de wattenschijf. En soms gaan de kleuren ook nog door elkaar lopen, het lijkt wel toveren.

      Het thema hebben we afgesloten door natuurlijk met z’n allen een ijsje te eten. Alle papa’s en mama’s of andere verzorgers waren uitgenodigd. Een heuse ijscokar kwam langs en voor iedereen werd een ijsje geschept uit de bakken. Het was smullen. En nu gaan we genieten van een heerlijke zomervakantie.

      Themanieuws en het jaarlijkse uitje

      Wat een leuk thema: ‘Wij verkopen ijs!’ In de ijssalon wordt veel ijs geschept en verkocht. Ook kun je ijs scheppen van slagroom. Op onze Tuff-tray hebben we dotten slagroom gespoten en met de ijslepel scheppen de peuters bolletjes in verschillende bakjes. Dit is heel ander materiaal dan de gekleurde pompons in de ijssalon en schept dus ook anders. Het is dunner en is moeilijker in de bakjes te krijgen.

      Soms zijn er ijsjes op een stokje die meerdere kleuren hebben. Dit gaan we knutselen met verschillende gekleurde strookjes papier. Het papier kunnen de peuters scheuren met de vingers of knippen. Dit zijn twee vaardigheden die nog niet zo makkelijk zijn en er wordt druk geoefend. Daarna proberen de strookjes onder elkaar op het ijsje te plakken. Wat een lekkere ijsjes worden het.

      Ons jaarlijks uitje is dit keer naar de Ezelboerderij. Er wordt volop gespeeld in de speeltuin. We gaan bij alle dieren kijken en soms mogen we ertussen lopen en de dieren aaien.  De een vindt dit wat spannend, de ander niet. Na een poosje gaan we met z’n allen wat drinken en is het tijd voor een ritje in de ezelkar. Met een paar kinderen tegelijk zitten in de kar en dan met wel 4 karren achter elkaar een wandeling maken. Wat hebben de peuters genoten!

      Thema groente en fruit bij De Buurtkabouters

      Het thema “groente en fruit” hebben we afgesloten met een heus buffet. Aan de ouders van de Buurtkabouter peuters hebben we gevraagd iets te maken met hun peuter wat hij/zij lekker vindt. Veel ouders hadden iets meegenomen, soms eten uit hun thuisland. Zo waren er meerdere typisch Syrische gerechten en uit Oekraïne en Ierland. Hoe mooi is het om op deze manier iets van elkaars cultuur te leren. Alle hapjes bij elkaar maakte een lekker buffet en het was een gezellig samenzijn.

      Nu zijn we alweer bezig met het volgende thema: “Wij verkopen ijs!”

      Dit vinden de peuters helemaal geweldig. Allereerst hebben we gekeken in de schattenmand, welke materialen zij al kennen die bij dit thema passen. Er waren weinig verrassingen, het meeste was bekend en werd benoemd. Daarna hebben we gezamenlijk de ijssalon ingericht. Hier kan volop rollenspel gespeeld worden. Ze zijn de ijsverkoper, die druk is met ijsscheppen en afrekenen of de klant die ijs komt kopen en op het terras kan gaan zitten.

      We genieten van het spel dat we zien ontstaan.

      Groente en fruit bij de Buurtkabouters

      Bij het ontdekken en leren over fruit is het ook heerlijk om het fruit om een andere manier te eten en proeven. Daarom gaan we smoothies maken. Samen met de peuters van de Buurtkabouters bekijken we hoe dit moet. De schil van de verschillende soorten fruit moet er natuurlijk af. We snijden het fruit in stukjes en dan kan het in de blender. We hebben een sinaasappel uitgeperst en dit erbij ingedaan en dan moet de blender zijn werk doen. Allemaal mogen de peuters even op de blender drukken zodat deze het fruit gaat malen. Daarna krijgt iedereen in een beker wat van de smoothie. We hebben ook smoothies gemaakt met alleen geel fruit en alleen rood fruit met yoghurt erin. Zo hebben we twee verschillende kleuren en smaken.

      Nu zijn we over groenten aan het leren. In de ontdekhoek hebben we verschillende soorten groenten. Broccoli, paprika, champignons en een witte kool. We halen een stronk van de broccoli af en een blad van de witte kool zodat de peuters goed kunnen zien, voelen en ervaren hoe de groente eruitziet. Broccoli heeft heel veel kleine knopjes en de stronk lijkt wel op een boom, vinden ze. De kool bestaat uit harde, gladde bladeren over elkaar heen en lijkt op een bal. Een paprika heeft een hele andere binnenkant en een paddenstoel is een steeltje met een hoedje. Ook voegen we nu groenteknuffels en de woordkaarten toe. Op het raam komt een grote poster met alle soorten groente te hangen, bij die van het fruit. Zo kunnen de peuters de groente, woordkaarten of groenteknuffels opzoeken op de poster of bij elkaar sorteren.

      Om te laten zien hoe groente groeit, hebben we een kleine kas met groenteplantjes. We bekijken de plantjes en welke groente het gaat worden door de eetbare groente erbij te houden. De kinderen mogen helpen de plantjes erin te zetten en daarna water geven. Naamkaartjes en foto’s gaan erbij. De kap gaat erop en nu gaan we elke dag kijken of de plantjes gaan groeien en water geven. Ook hebben we nog tuinkers gezaaid. Dit groeit snel dus kunnen we binnenkort een crackertje met tuinkers eten.

      Groente en fruit-thema bij De Buurtkabouters

      Ons nieuwe thema gaat over groente en fruit. Daarom zijn we met de peuters naar de winkel geweest. Ieder mocht een eigen mandje vasthouden om het fruit in te doen. Het moest ook gewogen worden, dan de prijs erop plakken en op naar de kassa. Zelf hebben ze het fruit op de band gelegd en na het betalen alles in de tas gestopt. Toen zijn we terug gewandeld naar peuteropvang De Buurtkabouters.

      Daar hebben we al het fruit in de kring goed bekeken. Hoe ziet het eruit, welke vorm heeft het, welke kleur, hoe smaakt het? De meeste kinderen kennen wel de gebruikelijke fruitsoorten als appel, peer en banaan. Nu hadden we een mango, een passievrucht, ananas, meloen, pruim en nog veel meer. Elke keer als we een stuk fruit doormidden sneden, bleek de binnenkant verschillend te zijn. Een grote of kleine pit of juist veel hele kleine pitjes, dezelfde of een andere kleur dan de buitenkant. Moet er wel of niet een schil van af of kun je het zo eten? Er is ontzettend veel te ontdekken. En proeven en opeten natuurlijk.

      In de ontdekhoek hebben we nu een fruitschaal staan met echt fruit erin. Maar er zijn ook woordkaarten, plaatjes en de platen van LOGO3000, een taalontwikkelingsprogramma. De peuters kunnen ook spelen met fruitknuffels en natuurlijk boekjes lezen over fruit en verschillende puzzels maken. In de huishoek ligt houten snijfruit. Zo is in verschillende hoeken hetzelfde thema terug te vinden om mee te spelen en erover te leren.

      Nationale voorleesdagen bij De Buurtkabouters

      De peuters van peuteropvang De Buurtkabouters zijn nog met het thema ‘Help! Een verrassing!’ bezig. De Vos houdt van rustig spel en de Eekhoorn van wild spel. Elke week kijken we wat er in de picknickmand zit. De eerste keer waren dit appels. De peuters hebben rustig aan de tafel hun eigen appel geverfd. Zelf de kleur kiezen en proberen de ronde vorm van de appel te verven. En tot slot het steeltje maken.

      In het speellokaal worden de appels vervangen door pittenzakken. Daarmee kun je gooien. Omhoog, naar voren of werpen in een mand, over een bank heen en ook op je hoofd, hand of schoen laten liggen. Er wordt van alles uit geprobeerd.

      Toen zaten in de picknickmand 2 taartvormpjes. Het rustige spel hiermee was in de zandtafel met kinetisch zand zelf taartjes maken. Ook cakevormpjes en koekvormpjes lagen in de tafel. De Vos zat er rustig bij in de hoek en mocht er soms een “hapje” van nemen. Er zijn veel taartjes gebakken. Het wilde spel van de Eekhoorn beeldden we uit in de bouwhoek. In een bak zaten diverse materialen om mee te bouwen zoals taartvormpjes, cakevormpjes maar ook kurken en houten ringen. De peuters hebben door de open en dichte vormen ontdekt dat iets niet alleen op elkaar kan, maar ook over en in elkaar. Er ontstonden “rommelige” torens door de verschillende vormen. De kinderen vonden dit maar wat leuk.

      Dan zitten in de mand 2 bekers. In het speellokaal gaan we zitten of liggen op matjes en met de beker in de hand maken we rustig ronde bewegingen. Boven je hoofd of voor je buik, een groot of klein rondje. Ook ons been kan een rondje maken, oei dat is moeilijk. Maar er wordt ook wild spel gedaan met de bekers. Er zijn ook borden en bakjes bij. Deze liggen verspreid door het lokaal. De peuters rennen rond en verzamelen deze spullen en gooien het in de picknickmand. Oh, wat een rommel is het in de picknickmand. Nog een keer alles verspreid door het lokaal, de peuters gaan het weer snel ophalen en dan sorteren. Welke beker, bord en bakje hebben dezelfde kleur en horen bij elkaar? Nu past alles netjes in de picknickmand!

       

      © 2024 Media Magneet