Overzicht Kinderdagopvang Kierewam

Thema ‘Ik word een vlinder’ bij Kindercentrum Kierewam

Tijdens de zomervakantie, gedurende 6 weken lang staat het thema ‘Ik word een vlinder’ centraal bij de Kwick en Kidz groep. Aan de hand van het voorleesboek ‘Rupsje Nooitgenoeg’ gaan we aan de slag met dit thema.   

Het boekje bouwt zich op van eitjes, naar een rups, naar een cocon en uiteindelijk wordt het een vlinder. Dit is per week ook terug te zien op de groep tijdens verschillende activiteiten die we met de kinderen gaan doen. Door het voorleesboek bij dit thema te betrekken bieden we dit thema spelenderwijs aan de kinderen aan. Elke week lezen we het boekje met de kinderen, dit zorgt voor de nodige herhaling.

Deze week gaan we bezig met het benoemen van fruit tijdens het kringmoment en benoemen we de bijbehorende kleuren met de kinderen. Deze week is de rups aan de beurt. Aan de hand van pasta mogen de kinderen op ontdekking uitgaan. Dit draagt bij aan de sensomotorische ontwikkeling. We gaan proberen om een rups te tekenen. De kinderen gaan oefenen met het tekenen van rondjes, dit stimuleert de fijne motoriek van de kinderen. De jongere kinderen mogen een rups verven met een ballon. Hierbij gebruiken we dus een keer, ander materiaal dan een verfkwast. De kinderen zijn gelijk nieuwsgierig.

Zo bouwen we het thema elke week op, aansluitend op het niveau van de kinderen. Als we het einde van de zomervakantie hebben bereikt zijn we als goed is allemaal een vlinder geworden…

 

Wij gaan naar buiten!

Bij Kidz en Kwick groep stond het thema ‘wij gaan naar buiten’ centraal.

Het thema werd afgetrapt met de peuter vierdaagse. 5 dagen lang werd er elke ochtend een wandeling van 15 minuten in de wijk gemaakt. De peuters liepen zelfstandig met ons mee doormiddel van een gekleurde lijn die ze vast hielden. Ook gingen de jongste van de groepen gezellig mee in de wandelwagens. Op de laatste dag van de wandelvierdaagse was er voor iedereen een mooie medaille en een wandeldiploma. Wat heeft iedereen goed mee gewandeld en wat zijn wij enorm trots op iedereen!

Ook viel de jaarlijkse ‘modderweek’ in dit thema. Tijdens de modderweek staat het vrij spelen met de elementen water en zand centraal. Kinderen krijgen de ruimte om modder te maken en te ontdekken. Zo stonden er elke dag verschillende activiteiten buiten klaar. Er was een modderbak met speelgoedvarkentjes, de zandbak werd gevuld met water, schminken met modder en spaghetti slierten uit een modderbak halen met een grote pincet. Wat een heerlijke modderpret!

In de overige weken van dit thema werd er veel door de kinderen buiten gespeel en namen wij binnen mee naar buiten. Zo werd er regelmatig een kringmoment buiten gehouden en werden veel speelactiviteiten buiten aangeboden. Zo werd er ontdekt dat je met een ijsklontje gevuld met verf de mooiste kunstwerken kunt maken op papier. Al vonden sommige kinderen het ijsklontje wel een beetje koud om vast te pakken! De kinderen mochten ook met een waterpistool door de hoepel spuiten en waterballonen door een hoepel gooien. Het ene kind gooide van een afstand de waterballon erdoor heen terwijl het andere kind een makkelijker techniek bedacht door dichter bij de hoepel te gaan staan. Wat een heerlijk buiten thema waarbij elke dag een frisse neus is gehaald.

Kindercentrum Kierewam speelt niet alleen in de modderweek met zand en water!

De beste dag om vies te worden is tijdens de ‘nationale modderdag’. Heel veel kinderen in binnen en buitenland (ook bij kindercentrum Kierewam) zijn actief bezig met ontdekken wat modder is en wat je er allemaal mee kan doen. Modderdag is dit jaar op donderdag 29 juni. 

Kinderen die tijdens het spelen vuile kleding mogen krijgen, kunnen onbevangen ontdekken en experimenteren. Hierdoor voelen ze zich vrijer en gelukkiger.

Wij bouwen een huis bij kindercentrum Kierewam

Als je de groepen bij Kindercentrum Kierewam oploopt, is het snel duidelijk met welk thema we werken: “wij bouwen een huis”. Als start mocht iedereen een foto meenemen van zijn eigen huis. En wat is iedereen trots dat deze op de groep hangen. Samen kijken en praten we er veel over.

Iedere week gaan we iets bouwen of stapelen en hiermee stimuleren we zowel de grove als de fijne motoriek. Want er zijn hele kleine blokjes, kapla, duplo maar ook hele grote blokken waar we vooral buiten mee hebben gebouwd.

Ook hebben we bij dit thema weer veel ongevormde materialen gebruikt waar volop mee gespeeld, gebouwd en ontdekt kan worden. Ook stond er een paar keer een wandeling door de buurt op het programma. Samen kijken naar de verschillende huizen. Zo kwamen we een flat tegen met een lift en daar zijn we natuurlijk even in geweest, werd er een huis verbouwd en stond er een huis te koop!

Koningsspelen bij Kindercentrum Kierewam

Zing en dans je met ons mee? Wij hebben weer de koningsspelen gevierd bij Kindercentrum Kierewam.

De kinderen mochten in oranje kleding komen. Samen doen wij wat spelletjes: blik gooien, zaklopen en met een mooie oranje bal overgooien. En dit keer geen koekhappen maar spekhappen. Dat is smullen… En natuurlijk wordt er ook gezongen en gedanst.

Kindercentrum Kierewam viert Pasen

Wat hebben we een leuke paasweek met de kinderen gehad! De week voor onze paasweek hebben alle kinderen van kindercentrum Kierewam een mooie placemat gemaakt waarop ze hun paaslunch lekker konden eten.

In de paasweek hadden we de kip centraal staan die de kinderen mooi hebben versierd met vrolijk gekleurde veren. Ook hebben ze eitjes gezocht, de paastak mooi versierd en elke dag een heerlijke lunch gegeten met gekookte eitjes, lekker drinken en lekker eten.

Het was een echte feestweek waarbij we allemaal hebben genoten. Fijne Pasen allemaal!

Kinderen van Kierewam kijken of een schaap witte wol heeft

‘Schaapje schaapje heb je witte wol’. Bij Kierewam hebben wij het deze week over het schaap.

We hebben een schaap geplakt, liedjes gezongen, met scheerschuim gekliederd. En hoe leuk is het dan dat we een echte schaap op bezoek mochten krijgen. Wat vonden de kinderen het leuk. Sommige kindjes durfden zelfs te aaien, of een knuffel te geven maar toch was het ook wel spannend voor een aantal kindjes. 

Bij het weggaan, liet het lammetje nog een paar keuteltjes achter ‘haha’. 

Sensomotorisch en manipulerend spel bij Kindercentrum Kierewam

Deze week is kindercentrum Kierewam gestart met het thema ‘ik ga naar de boerderij’. Tijdens dit thema staat elke week één boerderijdier centraal. Aan de hand van een dierenknuffel voeren wij gesprekken over de verschillende boerderijdieren in de kring met de kinderen. Wij zingen liedjes en wij luisteren naar de verschillende dierengeluiden. Ook hebben wij de groep ingericht in boerderijsfeer.

Wij hebben verschillende bakken op de groep, gevuld met passend materiaal bij dit thema. Dit materiaal stimuleert verschillende soorten spel bij de kinderen, zoals sensomotorisch- en manipulerend spel. In de bakken op de groep zijn: groene rijst, groene macaroni en mais te vinden. Daarnaast liggen er als toevoeging hekjes en boerderijdieren in. Ook liggen er nog lepels en verschillende potjes bij. Zo kunnen de kinderen druk op ontdekking uitgaan, door bijvoorbeeld bezig te gaan met het scheppen van de rijst in de potjes. De mais, macaroni en rijst kunnen de kinderen voelen. Dit stimuleert het sensomotorische spel.

Ook hebben we de zand- en watertafel in de hal voor dit thema gevuld met mais. Op deze manier hebben we deze materialen niet alleen op de groep maar ook in de hal. Zo kunnen we met kleine groepjes kinderen ook in de hal aan de slag met dit thema.

Daarnaast hebben we voor de allerjongsten van de groep hersluitbare plastic zakjes gevuld met verschillend materiaal. Zo kunnen de baby’s al het materiaal wat bijpassend is bij dit thema ook met hun eigen ogen ervaren. Daarnaast kunnen ze de plastic zakjes in hun handen vasthouden. De verschillende structuren voelen allemaal anders. Zo stimuleren we het sensomotorische spel van deze kinderen ook.

Kindercentrum Kierewam bouwt met verschillende kleuren en vormen

De Kidz en Kwickgroep stonden de afgelopen weken in teken van kleuren en vormen. Iedere week stond er een andere kleur en vorm centraal. We startten de dag met het zoeken van materialen en speelgoed in de kleur van de week. De oudste kinderen hadden al heel snel door wat de bedoeling was en het was heel mooi om te zien hoe de jongere kinderen dit al snel oppikten en overnamen. 

We hadden veel uiteenlopende activiteiten, waar ieder kind naar hartenlust mee aan de slag kon. Zo hebben we gebouwd met de sensorische blokken, die gevuld zijn met gekleurde parels, zand, water en glitters. Deze blokken zijn al fascinerend om naar te kijken en stimuleren de zintuigen. We hebben er niet alleen mee gebouwd, maar ook ontdekt dat je er door heen kunt kijken en wat er gebeurd als de zon erdoorheen schijnt. 

We hebben gespeeld met gekleurde rijst en macaroni. Eerst met één kleur en naarmate de weken verstreken kwamen er nieuwe kleuren bij. Het spelen met vormeloze materialen noemen we sensopathisch spel. Het doel van dit spel is prikkelen van de zintuigen en daagt de kinderen uit om te ontdekken. Het is fantastisch om te zien hoe fijn kinderen het vinden om te kijken, voelen, horen en spelen met dit materiaal. 

Er is geverfd en geplakt met kleuren en vormen. Deze kunstwerken pronken in ons lokaal en zullen we daarna bewaren in de portfolio’s van de kinderen. Weten jullie dat de portfolio’s altijd ingekeken mogen worden? De kinderen zijn hier trots op en vinden het geweldig om samen door te bladeren! 

De allerjongste kinderen hebben met een plakroller en pompons gespeeld. Ze ontdekten dat de pompons bleven plakken, wat ze keer op keer uitdaagden om ze er af te halen en weer op te drukken. 

Uiteraard waren er ook verschillende buitenactiviteiten aan het thema gekoppeld. Met het grote parachute doek hebben we ballonnen hooggehouden, gebouwd met reuze bouwblokken en blokken gesorteerd in gekleurde hoepels.

Mooi om te zien hoe enthousiast kinderen waren en we dus samen volop hebben genoten van dit kleurrijke thema!

Onze kinderopvang is net als de echte wereld

De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

Startblokken: zoals de échte wereld

Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

Herkenbaarheid

Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

Kosteloos materiaal

Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

Feest

Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

© 2024 Media Magneet