Start van het schooljaar bij de Buurtkabouters
Na de zomervakantie starten er vaak nieuwe peuters. Eerst komt een kindje een ochtend wennen, even samen met papa en/of mama en ook een uurtje zonder hen. Wij staan met 2 pedagogisch medewerksters en een van hen wordt de mentor van de peuter. Deze leidster zal, zeker de eerste keren, bij het kindje in de buurt blijven om een band op te bouwen en vertrouwen te schenken. Als een peuter echt gaat starten, mag het een hele ochtend komen. Is dit nog te spannend dan wordt het wennen langzaam opgebouwd. Alles in overleg met de ouders en altijd in het belang van het kind.
Na 6 weken zomervakantie moeten peuters altijd weer even wennen aan de structuur en regels van de speelzaal. Daarom beginnen we met het thema ‘Welkom’. We praten over en bekijken onze dagritmekaarten. Dit zijn foto’s van de verschillende kringen en activiteiten. Structuur is erg belangrijk zeker in het begin bij nieuwe kinderen. Wat gaan we doen, wat komt eerst en wat daarna. Door het gebruik van de dagritmekaarten krijgen de peuters duidelijkheid, zorgt voor een veilig gevoel en groeit hun vertrouwen. In de eerste kring vertellen we daarom ook altijd wat we die ochtend gaan doen. Ook bekijken we onze tassen en wat we meenemen naar de speelzaal. We oefenen onze namen door middel van een liedje en het rollen van de bal naar de volgende peuter. Met spelmaterialen kunnen de peuters het ritme naspelen. Zoals een schooltje met poppetjes, maar ook een kring maken van siliconen poppetjes.
Spelen bij de scholen in MFC Kleurrijk
Peuteropvang de Buurtkabouters zit met de Hoge Weerdschool en de W.G. v.d. Hulstschool in hetzelfde gebouw. Ondanks dat ieder een eigen ingang heeft, zien we elkaar geregeld. De buitenterreinen liggen om het gebouw heen. Zo ook aan de achterkant, waar wij ons buitenplein hebben. Als wij buiten spelen kunnen we contact hebben met de kinderen van beide scholen. Erg leuk zeker als er broertjes of zusjes op school zitten. Maar ook peuters die doorstromen blijven we op die manier zien. Elke paar weken gaan de peuters spelen met de kleuters van de scholen. Soms binnen in de klas en soms buiten. Zo is de overstap voor een peuter naar de basisschool minder groot. Ze kennen de juffen, de kleuters en het lokaal al.