Overzicht Emst

Buiten ontdekken bij ‘t Muizenholletje

Buiten spelen is vooral erg leuk maar ook nog is heel gezond en goed voor de ontwikkeling!
Bij ‘t Muizenholletje spelen we daarom elke dag buiten. De laatste weken stond het buiten spelen en buiten ontdekken de hele ochtend centraal.
Zo gingen we spelen in de mooie speeltuin van Emst, daar viel natuurlijk van alles nieuw te spelen en ontdekken, wat een plezier!
We hebben met het mooie weer ook veel gespeeld met de watertafels en we hebben een week lang modderweek gehad, heerlijk kliederen en ontdekken met water, zand en modder.
Als afsluiting van dit gezellige schooljaar vierden wij ons jaarlijkse zomerfeest. Schminken, cake versieren, springkussen, muziek aan en lekker dansen, het was echt een feestje!!

Peuters ’t Muizenholletje spelen samen met …..

Wat was het gezellig dat de peuters van ’t Muizenholletje samen met de kleuterklas van de Sprenge-school een bezoek mochten brengen aan speeltuin Emst!

De kinderen waren vooraf al heel enthousiast en genoten dan ook volop van het samen spelen en ontdekken. Als afsluiting kregen alle kinderen een lekker ijsje voor wat verkoeling op deze warme dag.

Groeien en bloeien bij ’t Muizenholletje

De peuters van ’t Muizenholletje maken zelf potgrond. Hier worden bloembolletjes en groentezaadjes in gepoot! Dagelijks wordt alles met veel enthousiasme door de kinderen verzorgd en bewonderd. Zij zijn steeds blij verrast als er weer een groen steeltje tevoorschijn komt en om alles te zien groeien.

Voor de groente zaadjes moeten we nog even wat meer geduld hebben, hopelijk groeien er binnenkort ook kleine cherrytomaatjes, komkommertjes, worteltjes en nog wat andere groentes die we dan misschien uiteindelijk ook wel kunnen gaan proeven samen!

Boerderijdieren en hun jongen bij peuteropvang ’t Muizenholletje

Peuteropvang ’t Muizenholletje heeft de afgelopen periode aandacht gehad voor het thema: boerderijdieren en hun jongen. De speelhoeken en materialen waren hierop aangepast zodat de peuters tijdens het spelen ook situaties uit de echte wereld (op de boerderij) konden naspelen.

Er werd met veel enthousiasme gespeeld met onder andere de dieren, tractors en de boerderij en geëxperimenteerd met de nieuwe materialen. Om het thema goed te beleven, zijn we ook op bezoek geweest bij een boerderij om daar de dieren in het echt te bewonderen en te aaien.

Wij hebben ook echte kleine kuikentjes op de groep gehad waar wij een ochtendje op mochten passen. Dat was een superleuke ervaring!

’t Muizenholletje neemt een kijkje bij de basisschool

De peuters van ‘t Muizenholletje zijn op bezoek geweest bij basisschool de Sprenge in Emst. Eerst gingen wij samen met de kleuterklas buiten spelen op hun mooie vernieuwde schoolplein. Daarna mochten wij mee naar de klas waar we gezamenlijk in de kring gingen eten en drinken. Vervolgens gingen wij ook gezellig samen spelen in de speelhoeken van de klas.

Zowel de peuters als kleuters vonden het erg gezellig en wat waren er veel nieuwe dingen om mee te spelen en ontdekken. Voor de peuters was het een leuke ervaring!

“Wat zien wij groeien en bloeien?” bij ’t Muizenholletje

’t Muizenholletje is gestart met het thema: wat zien wij groeien en bloeien? De eerste weken staat het boek “Dotties eieren” centraal. Dottie de kip is blij en trots. Voor de eerste keer heeft ze eieren gelegd. Ze vindt dat alle dieren moeten komen kijken maar niemand heeft tijd… Dan komt er een grote verrassing, namelijk een nest vol kuikens!!

Het boek wordt voorgelezen in de kring. Wij praten over wat we zien op de plaatjes en wij spelen samen met de materialen en dieren die voorkomen in het boek! Wij hebben ook leuke speelbakken op de groep. Een bak waar de kinderen gekleurde kuikentjes en eieren kunnen sorteren op kleur. En een bak met speelmais, jonge boerderijdieren en tractors.

Wij gaan ook nog echte kuikentjes bewonderen en een kijkje nemen op de boerderij zodat het thema echt zal gaan leven bij de peuters!

’t Muizenholletje viert feest!

Thema “wij vieren feest” bij ’t Muizenholletje. Er valt van alles te vieren en ontdekken. Er is een ontdek tafel met materialen om vrij mee te mogen spelen/ontdekken.

Er worden cup-cakes en taartjes gemaakt bij de zandtafel, er wordt druk gespeeld met de zelfgemaakte speelrijst bij de lichtbak. In de huishoek kan een feestje worden “gespeeld” door de peuters. Ook vieren we een echt feestje en maken daarbij cup-cakes!

Nieuwe inrichting bij ‘t Muizenholletje

Bij peuterspeelzaal ’t Muizenholletje hebben we de afgelopen vakantie veel tijd besteedt aan de herinrichting van onze groepsruimte. Er is veel opgeruimd en geordend, de speelhoeken zijn veranderd en er zijn ook wat nieuwe meubels en spulletjes bij gekomen.

Wij zijn erg blij met het resultaat en de complimenten die wij hebben mogen ontvangen.

Onze kinderopvang is net als de echte wereld

De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

Startblokken: zoals de échte wereld

Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

Herkenbaarheid

Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

Kosteloos materiaal

Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

Feest

Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

BSO Kleurrijk is Sport BSO van Koppel-Swoe

Koppel-Swoe heeft een duidelijk thema toegevoegd aan BSO Kleurrijk in het gelijknamige multifunctioneel centrum in Epe. Daar is de BSO namelijk een ‘Sport BSO’ geworden. Stephanie Veenhuijsen, één van de leidinggevenden van de  kinderopvang van Koppel-Swoe, vertelt erover. “Er is heel veel extra thematisch aanbod toegevoegd aan deze BSO. We zorgen er op deze locatie bijvoorbeeld voor dat kinderen diverse sportclinics kunnen volgen. We zoeken hiervoor nadrukkelijk de samenwerking met de naastgelegen sportverenigingen.”

BSO is vrije tijd voor kinderen

Koppel-Swoe biedt in Epe op vijf plekken BSO aan. “Wij zien BSO als vrije tijd voor kinderen. Bij ons krijgen ze daarom alle ruimte om zowel binnen als buiten te spelen, ontdekken, leren en genieten.” Maar een duidelijk thema is zeker meerwaarde te noemen. Sterker: deze bijzondere verdiepingsslag blijkt al de nodige vruchten af te werpen. “Het is iets unieks in de gemeente Epe. We zijn onderscheidend ten opzichte van andere aanbieders. Dat zien we door de toename van de aanvragen. We zijn zelfs al uitgebreid in openingstijden. Kinderen kunnen maandag, dinsdag en donderdag van 14.00 tot 18.00 uur bij deze Sport BSO terecht.”

Ouders vinden bewegen en gezondheid steeds belangrijker

Bij BSO Kleurrijk doen wij wekelijks verschillende activiteiten om de kinderen een wisselend sport- en spelaanbod aan te bieden. Waarom deze verdiepingsslag zo succesvol is? Stephanie denkt het wel te weten. “Bewegen en gezondheid wordt steeds belangrijker in ons leven. Diverse ouders hebben bij de intake aangegeven dat het dus niet alleen om de locatie gaat, of om de kundige medewerkers. Ze zijn ook erg enthousiast dat sport en spel als onderwerp centraal staat bij deze BSO.”

Eén van de pedagogische werkers die op deze locatie werkt, is ook buurtsportcoach, vertelt Stephanie. Niels Elijzen heeft twee verschillende functies binnen Koppel-Swoe. Naast pedagogisch medewerker op de Sport BSO is hij Buurtsportcoach bij Heel Epe Beweegt. “Daar hebben wij als Sport BSO veel voordeel van. Niels heeft veel kennis en ervaring van beweegactiviteiten voor kinderen.”

Sport BSO van Koppel-Swoe is meer dan alleen sport

Het is bij deze BSO dus echt zo dat sport en spel de boventoon voert. “Dat klopt”, licht Stephanie toe. “Maar heeft een kind geen zin om te sporten, dan hebben we uiteraard ook een alternatief aanbod.” Op de Sport BSO zijn altijd twee pedagogisch medewerkers aanwezig. “We hebben fijne, huiselijke ruimtes waar ook getekend, gepuzzeld, geknutseld of een filmpje gekeken kan worden. Ook hebben we een bouw- en huishoek. Maar in de praktijk zien we dat het overgrote deel van de kinderen graag meedoet aan de sportactiviteiten.”

Keuze in BSO’s

Naast sport willen we andere thema’s gaan invoeren. Zo zijn er plannen om een andere BSO van Koppel-Swoe ook een duidelijke signatuur te geven. “Zodra daar meer over bekend is, dan brengen we dit uiteraard naar buiten. Kort en goed: wel of geen thema, de BSO’s van Koppel-Swoe zijn zeer divers. Voor kinderen, ouders én medewerkers”, besluit Stephanie.

© 2024 Media Magneet