Overzicht Peuteropvang Kiddo's

Ballonnenfeest bij peuteropvang Kiddo’s

De peuters van peuteropvang Kiddo’s zijn nog druk bezig met het thema ‘wij vieren feest’. In de huishoek wordt de tafel mooi gedekt voor het feestje van onze handpop Tommie. In de kring zoeken de peuters goed welk plaatje achter de confetti verstopt is en wordt deze op de grote kaart bij hetzelfde plaatje gelegd. Ook ontdekken de peuters de ballon, wat kunnen wij hier allemaal mee doen? Na het ontdekken zijn er mooie kunstwerken gemaakt door met de ballonnen te stempelen.

In de gymzaal worden er meerdere spellen gespeeld met de ballonnen. De peuters hebben de ballonnen op kleur gesorteerd. Ook blazen wij de ballonnen steeds groter op en wordt er gekeken welke ballonnen groter en kleiner zijn. Als alle ballonnen bij elkaar in de kring liggen, pakken de peuters om de beurt steeds de grootste of de kleinste ballon. De peuters dobbelen met de dobbelsteen en leggen daarna het aantal ballonnen in de hoepel. Na al die spelletjes met de ballonnen kan er ook nog heerlijk met de ballonnen gespeeld worden in de gymzaal. Wie kan de ballon het langs in de lucht houden zonder dat deze de grond raakt?

 

“Brr, wat is het koud” bij peuteropvang Kiddo’s

In de laatste weken van het thema ‘brr wat is het koud’ maken de peuters van peuteropvang Kiddo’s een Eskimo knutsel met een foto van de peuters erop. Eerst hebben de peuters de Eskimo mooi geverfd of gekleurd en daarna plakken wij de foto in de Eskimo. Zo worden alle peuters een echte Eskimo! Om het thema af te sluiten hebben wij geverfd met ijsblokjes. Eerst voelen de peuters aan de ijsblokjes om te kijken hoe dit voelt en dat was best wel koud. Daarna kan het verven beginnen en word er mooie kunst gemaakt met de ijsblokjes.

Nu het thema ‘brr wat is het koud’ is afgesloten, beginnen wij aan het nieuwe thema ‘wij vieren feest’. De peuters helpen met het versieren van het lokaal. De zandtafel wordt omgetoverd tot een feesttafel met daarin confetti en slingers. In de bouwhoek worden er grote taarten gemaakt van de bouwregenbogen. Ook versieren wij een ballon met materialen wat de peuters zelf mogen kiezen. Zo wordt de ballon ingekleurd en beplakt met verschillende materialen. Zo wordt het lokaal beetje bij beetje in de feestsfeer gebracht!

Onze kinderopvang is net als de echte wereld

De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

Startblokken: zoals de échte wereld

Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

Herkenbaarheid

Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

Kosteloos materiaal

Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

Feest

Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

thema “Brr, wat is het koud” bij peuteropvang Kiddo’s

Na de kerstvakantie begint peuteropvang Kiddo’s aan het nieuwe thema ‘Brr, wat is het koud’. De zandtafel is omgetoverd tot een wintertafel vol met sneeuw, sneeuwballen en dieren. Er wordt meteen al druk meegespeeld! In de gymzaal spelen wij met de grote parachute en proberen de sneeuwballen omhoog en omlaag te gooien. Onder de parachute door rennen was ook heel leuk! Ook hebben de peuters met scheerschuim een sneeuwpop gemaakt. Zo kreeg iedere sneeuwpop een hoed, neus, ogen en knoopjes op de buik.

De peuters kleden de sneeuwpoppen weer lekker warm aan op de lichttafel. Zo krijgt de sneeuwpop een warme muts, een sjaal en handschoenen aan in verschillende kleuren. Ook worden er vogeltaartjes gemaakt! Wij maken samen het recept voor het vogelvoer en de peuters maken hun eigen vogeltaartje door het mengsel in een cupcakevormpje te doen. Daarna wordt er nog met een rietje een gat gemaakt in het vogeltaartje, zodat deze thuis opgehangen kan worden.

Naar de bakker en Sinterklaas bij Kiddo’s

Wij zijn begonnen met ons nieuwe thema ‘naar de bakker’. Op de lichttafel zijn de peuters van peuteropvang Kiddo’s druk met het versieren van de bakkersmuts en taart. Ook wordt er met klei-taarten versierd. Meneer Vergiet is ook op de groep, alleen heeft meneer Vergiet hulp nodig van de peuters.

Hij wil graag prachtige haren in verschillende kleuren. De peuters rijgen de verschillende kleuren haren door de gaatjes van de vergiet, zo krijgt meneer Vergiet weer prachtige haren! Als echte bakkers maken de peuters zelf brooddeeg en worden er koekjes uitgedrukt in verschillende vormpjes.

Wij hebben ook Sinterklaas in thema bakker verwerkt. Zo worden de peuters echte bakpieten en maken zij zelf heerlijke pepernoten. Eerst oefenen wij in de kring met het rollen van pepernoten van klei, daarna gaan wij echt beginnen met het maken van de pepernoten. De peuters helpen ook met het versieren van het lokaal in Sinterklaassfeer. De ramen worden versierd met raamstickers. In de gymzaal doen wij pietengym! De peuters klauteren onder de brug door en lopen over daken heen. Ook helpen ze net als echte pieten met het bezorgen van de cadeautjes in de schoorsteen. Toen wij terugkwamen van de pietengym stond er tot verbazing van de peuters een zak met cadeautjes voor ons klaar in het lokaal.

Sint Maarten en Sinterklaas bij Peuteropvang Kiddo’s

In de week van 11 november hebben de kinderen van peuteropvang Kiddo’s een lampion kunnen maken voor Sint Maarten. Er wordt eerst een kleurplaat van een pompoen gekleurd en uitgeknipt. Daarna kan de pompoen in een lamineervel gelegd worden en wordt deze nog mooi versierd door verschillende kleuren crêpepapier. Als laatste maken we een touwtje eraan en zijn de kinderen klaar voor Sint Maarten.

De gezellige tijd is weer aangebroken en daarom is het lokaal omgetoverd in Sinterklaas-sfeer. Er wordt meteen druk gespeeld met de zandtafel die nu vol zit met zand, pepernoten en Sinterklaas-speelgoed. De huishoek is een Pieten-bakhuis geworden en hier worden dan ook heerlijke pepernoten en andere taartjes gebakken voor elkaar. Ook kunnen de kinderen zich verkleden en lopen er vaak de hele middag een paar Pieten rond bij de BSO.

In de gymzaal zijn de kinderen heel fanatiek tijdens de Sinterklaas-hoepeldans. Dansen op muziek en dan zo snel mogelijk een hoepel vinden wanneer de muziek stopt. Wie blijft er als laatste over? Er worden ook nog verschillende Pietjes en een Sinterklaas gemaakt van houten poppetjes.

Herfst bij Kiddo’s

Het is herfst bij peuterspeelzaal Kiddo’s! Binnen wordt er druk gespeeld met de herfsttafel en ook buiten wordt er gezocht naar verschillende herfstspullen. Waar komen toch al die eikels vandaan? Wij maken een herfstwandeling om op zoek te gaan naar alle herfstspullen. Zo komen wij langs veel verschillende paddenstoelen en vinden de peuters veel eikels, kastanjes, bladeren en beukennootjes op de grond. Op het einde nog even spelen met alle bladeren was ook heel leuk!

De peuters knutselen een egel en herfstbladeren. Met een afwasborstel en verf krijgt de egels stekels in verschillende kleuren. In de gymzaal wordt een kring gemaakt met in het midden een paddenstoelenkruk. Om de beurt mag een peuter op de paddenstoel zitten om Kabouter Spillebeen na te spelen en zingen wij het liedje ‘op een grote paddenstoel’.

Met de gevonden eikels en kastanjes wordt in de kring een spel gespeeld. Op de plaatjes wordt goed gekeken wat erop staat en het bijpassende herfstvoorwerp erop gelegd. Zo maken de peuters verschillende reeksen met de eikels en kastanjes. Ook worden er vormen gemaakt met de kastanjes, zoals een vierkant en een cirkel.

In de gymzaal dobbelen wij met de dobbelsteen en tellen wij het aantal stippen. Daarna pakken de peuters zelf het aantal herfstfiguurtjes wat met de dobbelsteen gegooid is en leggen dit in het vak op de grond.

Muziek bij peuteropvang Kiddo’s!

De peuters van Kiddo’s zijn gestart met het thema ‘muziek’. Een erg aansprekend thema voor de peuters. Ze hebben een mooie liedjeskoffier, dat is een groot succes!

Ook hebben de peuters zelf een trommel geverfd. En natuurlijk is er gedanst en veel muziek gemaakt!

Thema boerderij bij Kiddo’s

Het thema ‘wij werken op de boerderij’ was een groot succes bij peuteropvang Kiddo’s. De bouwhoek werd een boerderij met dieren, tractoren en stro. Er is veel geknutseld, zoals het beplakken van kippen met gekleurde veren en koeien met zwart en wit papier, maar ook schapen met echt wol.

We hebben een liedje geleerd over boer Boris op de boerderij en daar kwamen allerlei dieren en geluiden in voor. Ook woorden als koe-kalf  en paard-veulen kwamen aan bod. Hier hebben de kinderen veel van geleerd.
We hadden in onze ontdektafel mais gedaan. Dit is goed voor de senso-motoriek. Later hebben we hier ook hooi en stro in gedaan om mee te spelen en aan te voelen.

We hebben echte kuikens in de groep gehad om te knuffelen en te verzorgen. Dat was zo leuk! Ook is er een echte paashaas op bezoek geweest en die heeft eieren verstopt. De kinderen hebben alle eitjes gevonden en waren heel trots.
Met Moederdag kregen alle moeders van de kinderen een versierde tissue doos met de tekst ‘van je kleine snotneusje’.

Na de vakantie zijn we gestart met het thema ‘wij werken in de tuin’. De kinderen hebben allemaal een eigen tuintje gekregen om te verzorgen.
Als inleiding hebben we het boekje Bobbi in de tuin gelezen en besproken. Zo kwamen er al veel themagerichte woorden aan bod.
In de ontdekhoek hebben we tuinaarde gedaan en allerlei tuingereedschap en bloemen om mee te spelen.

 

[GESLOTEN] Vacature manager kinderopvang

Wij zoeken ter uitbreiding van ons team een manager voor onze kinderopvang. Koppel-Swoe biedt op verschillende locaties in de gemeente Epe kinderdagopvang, peuteropvang en BSO aan. Wij bieden aan kinderen van 0-12 jaar een veilige, vertrouwde en uitdagende omgeving met volop mogelijkheden om binnen en buiten te spelen en te ontwikkelen.

In onze kinderopvang is het nooit saai. Regelmatig zijn er nieuwe uitdagingen, projecten of locaties. Als managers en pedagogisch coach vormen we samen met de pedagogisch medewerkers een hecht team op basis van goed onderling contact, respect en gelijkwaardigheid. Samen zijn we verantwoordelijk voor ‘onze’ kinderen!

Manager kinderopvang (21 uur per week)

Je bent als manager onderdeel van Koppel-Swoe: de organisatie voor welzijn en kinderopvang in de gemeente Epe. Wij houden ons bezig met opvoeden, opgroeien, welzijn en verbinden.

Taken:

Je werkt nauw samen met de andere twee managers kinderopvang en een pedagogisch coach. Je rapporteert aan de directeur bestuurder van Koppel-Swoe. Als manager ben je voor de aan jou toegewezen locaties verantwoordelijk voor:

  • Implementeren van het beleid en mede zorg dragen voor de uitvoering;
  • Signaleren en analyseren van ontwikkelingen en knelpunten in de uitvoering van het werk en hierover overleg voeren met betrokkenen;
  • Leidinggeven op een ondersteunende manier aan medewerkers (gericht op samensturing), waarbij het beste in mensen naar boven komt;
  • Coördineren van de interne en externe bedrijfsvoering, waaronder administratieve taken, overlegvormen, aanspreekpunt zijn voor medewerkers, maar ook voor ouders en derden, zoals gemeente, GGD etc.

Samen met je mede managers van de kinderopvang-tak van onze organisatie ben je verantwoordelijk voor:

  • Overkoepelende zaken als werving & selectie, scholing personeel, stage, vrijwilligers, PR, GGD, beleidszaken en zorgkinderen;
  • Het organiseren van een juiste bezetting in de kinderopvang. Hiervoor zijn er o.a. ‘bereikbaarheidsdiensten’.

Wij zoeken:

Een toegankelijke, vriendelijke, flexibele en proactieve collega, die:

  • Beschikt over een HBO werk- en denkniveau;
  • Pedagogische kennis heeft;
  • Besluitvaardig en oplossingsgericht is en zich verantwoordelijk voelt voor onze kinderen en medewerkers;
  • Kennis en inzicht heeft in organisatorische en groepsdynamische processen;
  • Leidinggevende ervaring heeft;
  • Nauwkeurig en zelfstandig werkt en goed is in het plannen en organiseren van werkzaamheden;
  • Beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden voor het onderhouden van interne en externe contacten en bijvoorbeeld voor het opstellen van werkplannen.

Wij bieden:

  • Een zelfstandige en afwisselende functie in een organisatie die maatschappelijk betrokken en volop in beweging is;
  • Een aanstelling voor 21 uur. Je uren kunnen worden uitgebreid met het werken als pedagogisch medewerker in onze kinderdagopvang, peuteropvang en/of BSO;
  • Werktijden in overleg;
  • Salariëring conform CAO Kinderopvang, leidinggevende A;
  • Verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een eindejaarsuitkering en een goede pensioenvoorziening;
  • Een aanstelling voor een periode van één jaar, bij gebleken geschiktheid wordt het dienstverband verlengd.

Solliciteren:

Herken je jezelf in het persoonlijk profiel en ben je enthousiast om bovengenoemde functie te vervullen, dan nodigen we je uit om vóór 23 mei 2022 jouw motivatiebrief inclusief C.V. naar Koppel-Swoe te sturen via personeelsadministratie@koppelswoe.nl  onder vermelding van Vacature Manager KOV. De gesprekken vinden plaats op 31 mei 2022.

Meer informatie:

Meer informatie over de functie en sollicitatieprocedure is op te vragen bij Hester Rook of Melle de Vos, managers kinderopvang, telefonisch bereikbaar via het centrale nummer van Koppel-Swoe: 0578-67 67 67 of via e-mail: info@koppelswoe.nl

Meer informatie over onze organisatie vind je op  www.kinderopvangepe.nl en www.koppelswoe.nl

© 2023 Media Magneet