Overzicht Peuteropvang Kabouter Spillebeen

Vacature pedagogisch coach/beleidsmedewerker (11 uur per week)

I.v.m. de groei van onze kinderopvang  zoeken wij voor 11 uur per week een nieuwe collega. Samen met onze andere pedagogisch coach/beleidsmedewerker zorg je voor de ondersteuning van de pedagogisch medewerkers in onze kinderopvang, die het dagelijkse werk doen en zorg dragen voor ‘onze’ kinderen.

Ouders kiezen voor Koppel-Swoe kinderopvang vanwege onze kwaliteit, onze liefde voor het kind, onze kindgerichte benadering en onze flexibiliteit. Daar zijn we trots op én dat blijven we uiteraard nastreven. Jij hebt daar als pedagogisch coach/beleidsmedewerker een belangrijke rol in. Met je directe collega en in samenwerking met de leidinggevenden ondersteun je de pedagogisch medewerkers in hun werk en ontwikkeling door een goed beleidsplan en coaching-on-the-job. Zo verbeteren we samen continu de kwaliteit van onze kinderopvang.

Als pedagogisch coach ben je de spil tussen het pedagogisch beleid en de uitvoering hiervan. Onze pedagogisch medewerkers zijn heel belangrijk. Zij vangen de kinderen met liefde en aandacht op en zorgen dat elke dag weer een topdag voor de kinderen is! We zorgen dan ook goed voor hen. Regelmatig staat er een scholing of cursus op het programma en jij coacht de pedagogisch medewerkers en de teams op de locaties in de uitvoering van hun werkzaamheden. Ook draag je bij aan de professionele ontwikkeling van de pedagogisch medewerkers en zorg je ervoor dat onze pedagogische visie wordt uitgedragen. Je werkt (mee) aan diverse beleidsstukken en de implementatie hiervan.

Over Koppel-Swoe

Koppel-Swoe is de organisatie voor kinderopvang en welzijn in de gemeente Epe. Wij stimuleren het welzijn en de groei van jong tot oud. Dit doen wij vanuit de visie dat iedereen er toe doet, kan meedoen en bijdragen. Alle verschillen mogen er zijn en iedereen mag zichzelf zijn. Wij pakken vragen van inwoners op. Voor ons is geen vraag teveel.

Binnen onze kinderopvang gaan wij uit van het kind. Wij kijken naar kinderen en hun behoeften en spelen hier op in. Onder andere door de inzet van de drie pedagogen (de andere kinderen, de volwassenen en de ruimte en materialen) stimuleren wij kinderen in hun ontwikkeling. Buiten spelen staat bij ons hoog in het vaandel. Buiten zijn is goed voor kinderen, ze ontdekken, zijn in beweging en kunnen zich optimaal ontwikkelen. Een huiselijke sfeer is bij ons belangrijk: gezelligheid, aandacht, doen waar je zin in hebt.

Wij zijn op zoek naar een collega, die:

  • enthousiast is over onze organisatie, zich kan vinden in onze pedagogische visie en passie heeft voor werken in de kinderopvang;
  • in bezit is van een diploma dat voldoet aan de kwalificatie-eisen van de CAO Kinderopvang;
  • goede coachende vaardigheden bezit voor het ondersteunen en stimuleren van pedagogisch medewerkers volgens onze pedagogische visie;
  • kennis heeft van ontwikkelingsfases en ontwikkelingsgebieden van jonge kinderen en van voorschoolse educatie (VVE);
  • er energie van krijgt om samen met Melle (onze andere pedagogisch coach/beleidsmedewerker) en de leidinggevenden van de kinderopvang een bijdrage te leveren aan het (mede)verbeteren van het beleid.

Wij bieden:

  • Een zelfstandige en afwisselende functie voor 11 uur per week in een organisatie die volop in beweging is;
  • Werktijden in overleg;
  • De aanstelling is voor een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt het dienstverband verlengd, een vaste aanstelling behoort tot de mogelijkheden;
  • Salariëring conform CAO Kinderopvang;
  • Verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een eindejaarsuitkering en een goede pensioenvoorziening.

Interesse voor de vacature pedagogisch coach? Neem contact op!

Spreekt de vacature je aan en lijkt het je leuk om onderdeel te worden van ons team? Stuur dan vóór 20 november je CV en een korte motivatie o.v.v. pedagogisch coach naar personeelsadministratie@koppelswoe.nl of vul hieronder het vacatureformulier in. Wil je eerst nog wat vragen? Dat kan ook! Mail of bel dan naar Melle de Vos (pedagogisch coach/beleidsmedewerker), m.devos@koppelswoe.nl of 06-44 19 83 94.

 

Sollicitatieformulier Pedagogisch coach/Beleidsmedewerker

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, pdf, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
    • Sleep bestanden hierheen of
      Toegestane bestandstypen: jpg, pdf, Max. bestandsgrootte: 2 MB.
      • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      “Bibber bibber” winterthema bij Kabouter Spillebeen

      Bij Kabouter Spillebeen werken we het gehele jaar met thema’s. We zijn nu bezig met het thema: het is winter “bibber bibber” wat is het koud.

      We laten kinderen ontdekken dat ijs koud is en dat het smelt als je er binnen meespeelt. Met sneeuw kun je spelen maar als het smelt dan wordt het water. Als je naar buiten gaat, moet je warme kleding aan zoals de mensen die in koude landen wonen. Daarom hebben we Eskimo’s van onszelf gemaakt.

      Oener-feest en Kabouter Spillebeen

      Bij Kabouter Spillebeen zijn we altijd betrokken bij de activiteiten die er in het dorp worden georganiseerd. Zo is het Oener-feest iets wat ieder jaar in september gevierd wordt. Er is dan een kermis en er staat een grote tent.

      En voor deze tent maken de kinderen ieder jaar een mooie zelfgemaakte slinger en die brengen we natuurlijk met alle peuters naar de tent.

      Dit jaar werden de kinderen verrast met een cadeautje en mochten ze zelfs even op het podium dansen.

      De bloemenwinkel

      Bij Kabouter Spillebeen staat er altijd een thema centraal, op dit moment hebben we het over de bloemenwinkel.

      Wat kun je daar allemaal kopen, wie is er wel eens geweest. De kinderen mochten hun eigen bloempotje verven en toen dat klaar was, mochten er zaadjes ingestopt worden, nu moeten we geduld hebben totdat ze opkomen en we mooie bloemen te zien krijgen.

      Voorleesweken bij Kabouter Spillebeen

      Het zijn de voorleesweken bij Kabouter Spillebeen en het boek wat centraal staat is: “Maximiliaan Modderman geeft een feestje”. Het thema wat wij hier aan gekoppeld hebben, is feest.  

      Zo hebben de peuters een mooie feestmuts gemaakt en samen hebben we de ballonnendans gedaan. We hebben een taart gemaakt en vervolgens lekker opgesmikkeld. Als afsluiting van het thema hebben we de taart in bad gedaan, dit lijkt een beetje gek, maar dit deed Maximiliaan Modderman in het boek ook.

      Het was een feestelijk maar vooral een erg gezellig thema!

      Onze kinderopvang is net als de echte wereld

      De kinderdagopvang en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe werken sinds kort volgens een nieuwe educatieve werkwijze. Pedagogisch medewerker Nina Dijkkamp vertelt over deze methodiek genaamd ‘Startblokken’. “Zo geven we ieder kind in de leeftijdscategorie van 0 tot 4 jaar individueel de beste ontwikkeling mee. Onze leefwereld is daarbij de basis. Die wereld wordt op onze locaties zo natuurgetrouw mogelijk nagespeeld.”

      Startblokken: zoals de échte wereld

      Hierdoor zijn wij bij Koppel-Swoe nog veel meer met verschillende ruimtes en echte materialen gaan werken, vervolgt Nina. “Een concreet voorbeeld? We laten de kinderen ook veel vaker kennismaken met echt fruit. Dat kun je ruiken, proeven, ervaren. Precies zoals de echte wereld is.”

      Een aantal ander concrete voorbeelden waarmee je deze nieuwe aanpak goed kunt uitleggen? Het speelgoed koffiezetapparaat is vervangen door echte kopjes en een (niet werkende) Senseo-variant, de speelgoedtelefoons zijn vervangen voor mobieltjes. “In de keukentjes op onze locaties staan bijvoorbeeld echte koffiekopjes. Die kunnen kapot vallen. Helemaal niet erg, want ook dat is een leermoment. Als je meteen in gesprek gaat dan leren kinderen leren heel snel dat ze voorzichtig moeten doen met bepaalde producten. Net als thuis.”

      Herkenbaarheid

      Ook de ruimtes binnen de kinderdagopvanglocaties en peuterspeelzalen van Koppel-Swoe zijn aangepakt. “Waar we vroeger vaak één huishoek hadden met een keuken, bed en wasmachine hebben we nu aparte ruimtes ingedeeld. Zo is er een keuken, een huishoek en bijvoorbeeld een wasruimte. De speelhoeken en de thema’s zorgen ervoor dat kinderen de mogelijkheid hebben om situaties uit het echte leven te kunnen naspelen/imiteren. Kinderen vinden het leuk om groot te zijn, te helpen en erbij te horen. We willen dat kinderen letterlijk de situaties van thuis gaan naspelen. Herkenbaarheid is daarbij heel belangrijk. Wij geloven in de kracht van spelen. Vanuit nieuwsgierigheid en verwondering krijgt een kind de kans om de wereld om zich heen te ontdekken. We werken daarbij volgens ‘de drie pedagogen’.”

      Dus niet ‘lente’ als thema nemen, maar ‘wij gaan naar de boerderij’. “De dagelijkse routine is ook bij ons belangrijk. Naast spelen hebben we dus ook veel meer aandacht voor samen opruimen. En heb je uiteindelijk smerige kleren, dan kun je ze zelf schoonmaken. Wij bieden activiteiten aan, zodat de kinderen zich echt ontwikkelen. We willen kortom dat kinderen de echte wereld nabootsen.”

      Kosteloos materiaal

      Ook wordt er heel veel met natuurlijke producten en ander kosteloos materiaal gespeeld. Bouwen met closetrollen, stokjes en planken. Knutselen met bekertjes, bladeren of kastanjes, het kan alles zijn. “We kijken ook veel meer waar de kinderen zelf om vragen. Het ritme en het verloop van de dag is daardoor dus ook altijd anders. Dit doen we verder omdat kinderen met ongevormde en kosteloze materialen hun eigen creativiteit kwijt kunnen in plaats van bij voorgeprogrammeerd speelgoed bijvoorbeeld.”

      Feest

      Het recente thema dat volgens de Startblokken-methode behandeld wordt, is ‘Wij vieren feest’. Nina vertelt dat de ruimtes met hulp van de kinderen versierd worden en dat er samen taartjes gebakken worden. “We vertellen wat feest is, en hebben een thematafel ingericht. In de huishoek liggen materialen die passen bij het vieren van feest. Kinderen kunnen helpen met versieren en kunnen het feestje ook echt spelen. Zo zijn er muziekinstrumenten, feestversiering en materialen om zelf taartjes en cakejes te bakken. Ook kunnen de kinderen experimenteren met ongevormde materialen. Zo staat er nu een lichtbak met gekleurde speelrijst op de groep en een zandtafel. In de zandtafel kunnen uiteindelijk ook weer materialen worden toegevoegd zodat er taartjes kunnen worden gemaakt.”

      Nina ervaart dat deze methodiek ook voor de pedagogisch medewerkers zelf zeer inspirerend is. “We zoeken steeds weer naar een unieke aanpak waardoor de betrokkenheid van het kind nog groter wordt. Ons werk heeft daardoor nog meer betekenis gekregen, vind ik.” Volgens Nina wordt de echte wereld nu ook in opvanglocaties tastbaar. Startblokken is bij Koppel-Swoe kortom vol uit de startblokken gevlogen.

      Sinterklaas bij Kabouter Spillebeen

      Wat een feest! Bij Kabouter Spillebeen genieten we volop van de Sint en zijn Pieten. Er zijn mooie mijters geknutseld, we hebben speculaaskoeken versierd en de hulppieten hebben goed geholpen om de cadeautjes in te pakken.

      Dit was nog niet alles, want in de wasmand had de Piet een grote zak met cadeautjes verstopt. Deze cadeautjes werden enthousiast ontvangen en een voor een uitgepakt.

      Buurtkabouters in sinterklaassfeer

      Op 9 november waren er veel ouders aan het knutselen bij de Buurtkabouters tijdens onze ouder-doe-avond. Onder het genot van koffie/thee met pepernoten hebben zij het cadeautje voor 5 december ingepakt en versierd voor hun peuter. Het is altijd een gezellige avond waarop ouders elkaar op ongedwongen manier ontmoeten terwijl er geknutseld wordt. Met dank aan de oudercommissie die dit heeft georganiseerd.

      De groep is nu helemaal in Sinterklaassfeer. We zingen Sinterklaasliedjes, lezen boekjes over Sint en Piet, gooien nep-cadeaus in onze schoorsteen en spelen met de zandwatertafel. Daar liggen nu pepernoten in, tussen het zand. De peuters weten al heel goed dat deze niet om op te eten zijn, want dat is niet lekker met zand eraan. Ze kunnen de pepernoten en de kleine nep-cadeautjes door de schoorstenen gooien of in en uit de pakjesboot pakken. Het is passen en meten welk cadeautje in welke schoorsteen past.

      Natuurlijk gaan we ook pietengym doen. In ons speellokaal hebben we een circuit gemaakt waarbij de peuters in de schoorstenen springen, eronder door en doorheen kruipen en zelfs op de trampoline springen. Uiteindelijk lopen ze met een zak vol cadeautjes over het dak en aan het eind kunnen ze een cadeautje in de schoorsteen gooien. Wat zijn de kinderen enthousiast en vol aandacht hiermee bezig. Terug op de groep krijgen ze allemaal een mooi Pietendiploma.

       

      Nieuwe inrichting van de groep

      We hebben bij Kabouter Spillebeen de inrichting van het lokaal veranderd, wij zijn gaan werken met echte materialen, dit vind je terug in de verschillende hoeken. In de huishoek hebben we bijvoorbeeld echte kop en schotels en een kaasschaaf.

      In de bouwhoek hebben we veel kosteloos materiaal, waar de kinderen na hartenlust mee kunnen spelen, hierbij komt de fantasie van kinderen goed aan bod.

      In de rekenhoek worden de stekels van de egel geteld en kijken we hoe zwaar de appels zijn.

      Ook zijn de kinderen druk met het verzorgen van onze hond Koos, hij krijgt eten en drinken, hij wordt geknuffeld en kan heerlijk slapen in zijn mand.

      Door deze veranderingen is er voor de peuters weer veel te ontdekken.

      Feeststemming bij kabouter Spillebeen

      Bij Kabouter Spillebeen zijn we het nieuwe speelzaal jaar in feeststemming begonnen.

      Het eerste weekend van september is het altijd Oenerfeest en de peuters van Kabouter Spillebeen zorgen ieder jaar voor mooie versiering in de tent, ook dit jaar zijn we weer druk geweest om een mooie feestslinger te maken en die mogen we dan natuurlijk ook zelf een mooi plekje geven in de tent.

      © 2024 Media Magneet