Overzicht Kinderdagopvang Kierewam

Zomerfeest bij Kindercentrum Kierewam

Zaterdag 12 juli hebben we ons zomerfeest bij Kindercentrum Kierewam gevierd. Met dit jaar als thema ‘een vrolijk indianenfeest’. De week voor ons feest zijn we al druk bezig geweest met de voorbereidingen. De kinderen mochten allemaal een indianen T-shirt versieren, zodat ze hun eigengemaakte t-shirt deze ochtend aan konden doen.  

Op alle speelpleinen stonden verschillende activiteiten klaar. Je kon je eigen indianentooi maken, springen op het springkussen, een glittertattoo laten zetten, blikgooien, paardjerijden en de kinderen konden zich laten schminken. Ook was er een fotohoekje gecreëerd, waar ouders hun eigen indiaantje op de foto konden zetten!

De oudercommissie heeft het springkussen geregeld. Wat een plezier hebben de kinderen deze ochtend op het springkussen gehad. We willen de oudercommissie hiervoor bedanken.

Ook was er voor iedereen iets te eten en drinken. De kinderen mochten een chips ketting maken, maar er was ook aan een gezond tussendoortje gedacht. Er waren indiaantjes van fruit gemaakt.

Het was een geslaagd indianenfeest. Wij wensen iedereen een hele fijne zomervakantie toe!

 

Kindercentrum Kierewam aan het kamperen

Op dit moment is het thema: ‘Wij gaan kamperen’ in volle gang bij kindercentrum Kierewam. De Kwick en Kidz groep hebben zelfs hun eigen camping met tentjes, stoeltjes, luchtbed en een slaapzak. Tijdens de kringmomenten wordt er voorgelezen uit het boekje: ‘Bobbi gaat naar de camping’ en ‘Bobbi gaat op vakantie.’

In de eerste week maken wij een gezellig uitje om een caravan te gaan bekijken. Hoe ziet een caravan eruit? Waar gaan we naar binnen? Waar zou je kunnen slapen? Ook werd er ontdek hoe je kan koken in de caravan en waar je naar de wc moet.

In de tweede week hebben wij geleerd wat je allemaal op vakantie meeneemt. Olli en Felix hadden hun koffer al ingepakt, maar wat zit er eigenlijk allemaal in. De kinderen opende de koffer en ontdekte wat je allemaal meeneemt op vakantie. We zagen een toilettas,  een tandenborstel, een zwemband, een badlaken, een zwembroek en een wc rol.

De aankomende week staat de modderweek op ons te wachten en we gaan nog een bezoekje aan een echte camping brengen.

Pizzabakkers bij kindercentrum Kierewam

De kinderen van kindercentrum Kierewam hebben de afgelopen weken kennis gemaakt met de pizza. Zo zijn er pizza’s geknutseld en hebben we zelf een pizza gemaakt en vervolgens gebakken in de pizzarette.

Op onze bezorgfietsfiets bellen we aan en brengen we onze bestellingen rond.

Kierewam en Koningsspelen

Op de Kwick en Kidzgroep (Kinderdagopvang Kierewam) hebben wij Koningsspelen gevierd. De kinderen zijn verkleed in het oranje, zelfs de allerkleinsten zagen er super uit! Bij mooi weer hebben wij dit heerlijk buiten gevierd.

Wij hadden verschillende spelletjes, blik gooien, stokpaardje lopen, een lekkere oranje donut happen, sjoelen en de kinderen mochten een mooie kroon verven. En natuurlijk dansen op het Koningslied. Iedereen goed opgelet, oooh, oooh!

Zwaai je armen van links naar rechts!

 

Kinderdagopvang Kierewam doet boodschappen

De kinderen van Kwick en Kidz (de 2 kinderdagopvang groepen van kindercentrum Kierewam) hebben de afgelopen weken veel geleerd over het doen van boodschappen.

Zo hebben we op de groepen geoefend om lege flessen in te leveren in ons flessenautomaat op de groep, toen de kinderen dit goed konden, zijn we naar een echte supermarkt geweest om boodschappen te doen en lege flessen in te leveren.

Ook hebben de kinderen zegels in boekjes geplakt, eigen boodschappenlijstjes gemaakt en hadden we zelfs een heuse supermarkt met echte boodschappen op de groep staan. Het was een leerzaam en leuk thema!

Bij Kwick en Kidz was het feest!

Mooie prinsessen, lieve elfjes, stoere politieagenten en brandweermannen, schattige tijgers en koetjes. Wat waren er veel kinderen verkleed tijdens het carnavalsfeest. Ook de pedagogisch medewerkers hadden hun leukste carnavalsoutfit aangetrokken.

Op meerdere dagen werd er feest gevierd. Er werd onder andere gedanst op de muziek, de polonaise werd gelopen. Met verschillende muziekinstrumenten werd er muziek gemaakt. Er werden ballonnen hooggehouden. Ook werden er creatieve clowntjes gemaakt.

Ieder kind heeft dit feest op zijn of haar eigen manier beleefd. Het ene kind was heel uitbundig en enthousiast, terwijl een ander van een afstandje stond te kijken en te genieten.  Wij hebben in ieder geval veel blije koppies gezien.

Carnaval 2025 op kindercentrum Kierewam was zeer geslaagd.

Kindercentrum Kierewam en het verkeer

Dit is het thema waar we bij Kierewam op de Kidz- en de Kwick-groep al een paar weken werken. Tijdens de startweek zijn we iedere dag gaan wandelen door de wijk. Onderweg leerden we dat we zelf op de stoep lopen en de fietsers, auto’s en brommers over de weg rijden. Bij het oversteken hebben we allemaal goed naar links, rechts en weer naar links gekeken of de weg vrij was en we vervolgens veilig over konden steken.

De tweede week hadden we in de hal een mooi verkeersplein gemaakt, waar alle kinderen met een fietsje of auto overheen mochten rijden. Ze moesten wel goed opletten of er niemand ging oversteken. Op de groepen hebben ze heerlijk gespeeld met al het themamateriaal in de verschillende hoeken. De boekjes over verkeer zijn al vaak gelezen, de verkeerspuzzels keer op keer gemaakt en in de bouwhoek hebben ze met de wegdelen een eigen weg gemaakt voor de auto’s.

De afgelopen week hebben we een verkeerslicht geïntroduceerd. Samen bekeken we hoe een verkeerslicht er uit ziet, welke kleur lampen we zien en wat die verschillende lampen betekenen. Vervolgens hebben we zowel in de hal als buiten op het plein geoefend met het verkeerslicht. Bij groen mochten ze gaan rijden, bij oranje remmen en bij rood stoppen! Ook zijn er mooie verkeerslichten geverfd.

De kinderen doen elke dag heel enthousiast mee, dus wij kijken al uit naar de komende weken waarin er nog meer leuke, leerzame activiteiten op de planning staan!

Ouder doe avond bij Kindercentrum Kierewam

Maandagavond 18 november 2024 was het zover, de jaarlijkse ouder-doe-avond. Ouders kwamen samen met alle pedagogisch medewerkers alle ruimtes van Kierewam in sinterklaas sfeer brengen.

Een aantal ouders hielpen met het inpakken van de cadeautjes en andere ouders met het versieren van de ruimtes met mooie sinterklaasvlaggetjes. Op de ramen werden prachtige schilderingen gemaakt.
Er zijn ook 2 mooie stoomboten geknutseld.  Kortom een gezellige avond samen met de ouders en pedagogisch medewerkers. Hopelijk tot volgend jaar!

Wij kleden ons aan bij kindercentrum Kierewam

Afgelopen weken stond het thema: “Wij kleden ons aan” centraal op de Kwick en Kidz groep. Elke week werd er een kledingstuk bekeken en besproken. Tijdens het thema stonden de broek, schoenen, jas, t-shirt, sokken en onderbroek centraal.

Tijdens dit thema werd er voorgelezen uit het boekje aankleden met Fien en Milo. Fien probeert zichzelf aan te kleden maar weet niet waar ze moet beginnen. Milo helpt haar om in de juiste volgorde de kledingstukken aan te trekken. Na het lezen, is het tijd voor de kinderen om te oefenen. Eerst starten wij met de schoenen. De hele week wordt er gekeken naar de verschillende schoenen en proberen de kinderen deze zelf aan toen doen. Eerst kijken welke schoen aan welke voet moet en dan proberen maar. De oudere kinderen lukte het al heel goed zelf waardoor ze de jongste kinderen goed konden helpen. Ook ontdekte wij dat elke schoen een andere voetafdruk heeft. Je liep eerst door een bak met zand en bekeek daarna wat voor afdruk er in het zand was ontstaan.

Na de schoenen werd er druk geoefend met je eigen sokken aandoen. Hé,dit lijkt wel een beetje op je schoenen aan doen! Tijdens deze week werd er druk geknutseld aan happy Socks, maar dit deden wij niet op papier maar onze eigen voeten werden versierd met verf. Verder werd er nog druk geoefend met het aandoen van onze broek en jas.

In de laatste week van dit thema werd alles netjes opgeruimd. Samen met de kinderen werden de kleren gewassen zodat ze weer schoon te kast in gaan. Alle was van de groep wordt verzameld en daar gewassen in de watertafel met wasmiddel. Nadat ze goed schoon waren geworden, liepen wij naar de wasmachine om de was nog eventjes te spoelen. Ook hierbij hielpen de kinderen ons goed mee. Nog even drogen aan het wasrek en de kleren zijn weer schoon voor de volgende keer!

 

Kindercentrum Kierewam heeft een leeshoek!

We gebruiken deze hoek bij de groepen van kindercentrum Kierewam om samen met de kinderen te lezen maar in ons leeshuisje staan de boekjes op ooghoogte. Waardoor de kinderen ook zelf kunnen lezen. Hiervoor staan er zachte stoeltjes en kussens waar je rustig kan zitten.

Lezen is natuurlijk ook erg belangrijk voor verschillende ontwikkelingsgebieden zoals de taal, creativiteit, en het opdoen van kennis en informatie.

In de week van 2 tot en met 13 oktober 2024 is het Kinderboekenweek. We zullen deze weken ook extra aandacht geven aan het lezen en voorlezen!

© 2026 Media Magneet